THE EFFECT OF PLAY THERAPY PROGRAM FOR PRESCHOOL CHILDREN EXHIBITING AGGRESSIVE BEHAVIORS AT WELFARE CENTER

Loading...
Thumbnail Image

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Srinakharinwirot University

Abstract

This quasi-experimental, single-group, pre-and post-experimental study aims to examine the effect of a play therapy program on young children that displayed physical aggression and verbal aggression at a welfare center. A sample of three males and two females, aged 3-5 years, and enrolled in a group play therapy program based on the concept of child-centered play therapy theory.  The sample was specficilly selected base on a questionnairs on aggressive behavior. A counseling psychologist supervised the non-directive play therapy, which consisted of six, 40 minute session. This study was divided into three phases: the baseline phase (A1) of two weeks, a treatment phase (B) of four weeks, and the follow-up phase (A2) of two weeks, totaling eight weeks in all. The data were analyzed by comparing the frequency of various aggressive behaviors between the baseline phase (A1) and the follow-up phase (A2). The results revealed the following: (1) both physical and verbal aggressive behavior decreased during the treatment phase, and either remained stable or decreased during the follow-up phase; and (2) the pattern of  physical aggression in boys tended to be to push, pull, kick, hit, or pound.
การวิจัยกึ่งทดลองแบบกลุ่มเดี่ยว วัดก่อนและหลังการทดลอง นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมการเล่นบำบัดของเด็กปฐมวัย ที่มีพฤติกรรมก้าวร้าวทางกาย และพฤติกรรมก้าวร้าวทางวาจา ในสถานสงเคราะห์  กลุ่มตัวอย่างเป็นเด็กอายุระหว่าง 3 - 5 ปี เพศชาย 3 คน และเพศหญิง 2 คน รวมจำนวน 5 คน โดยการเลือกแบบเจาะจงจากการใช้แบบสอบถามการพบเห็นพฤติกรรมก้าวร้าว เข้าโปรแกรมการเล่นบำบัดแบบกลุ่ม ตามแนวคิดทฤษฏีการเล่นบำบัดแบบเด็กเป็นศูนย์กลาง โดยนักจิตวิทยาการให้คำปรึกษาเป็นผู้ดูแลการเล่นแบบไม่นำทาง ประกอบด้วยกิจกรรม 6 ครั้ง ครั้งละ 40 นาที แบ่งการดำเนินการเป็น 3 ระยะ คือ ระยะเส้นฐาน (A1) 2 สัปดาห์ ระยะทดลอง (B) 4 สัปดาห์ และระยะติดตามผล (A2) 2 สัปดาห์  รวมเวลาที่ใช้ในการวิจัยทั้งสิ้น 8 สัปดาห์ โดยใช้โปรแกรมการเล่นบำบัดในการทำการทดลอง และใช้แบบสอบถามการพบเห็นพฤติกรรมก้าวร้าวหลังการทดลองเพื่อวิเคราะห์ข้อมูลโดยเปรียบเทียบความถี่ในการแสดงพฤติกรรมก้าวร้าว ระหว่างระยะเส้นฐาน (A1) และระยะติดตามผล (A2) นำเสนอผลการวิเคราะห์ข้อมูลในรูปแบบกราฟเส้นตรงประกอบความเรียง ผลการวิจัยพบว่า 1) พฤติกรรมก้าวร้าวทางกาย  และพฤติกรรมก้าวร้าวทางวาจา ลดลงในระยะทดลอง  และพบพฤติกรรมก้าวร้าวทางกาย และพฤติกรรมก้าวร้าวทางวาจา ทั้งลดลงและคงที่ในช่วงระยะติดตามผล 2) รูปแบบพฤติกรรมก้าวร้าวทางกายที่ปรากฏเด่นชัดในเด็กชาย คือการผลัก ดัน ดึง และการเตะ ตี หรือ ทุบ 

Description

Citation

Collections

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By