Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3844
Title: | THE PURCHASING DECISION PROCESS OF COSMETICS WITH A MALE ARTIST AS A PRESENTER IN BANGKOK AREA กระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | NATHAORN MAHANTAPALANON ณฐอร มหันตพลานนท์ Kangwan Yodwisitsak กังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์ Srinakharinwirot University Kangwan Yodwisitsak กังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์ kangwan@swu.ac.th kangwan@swu.ac.th |
Keywords: | กระบวนการตัดสินใจซื้อ, เครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์, ปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง กระบวนการตัดสินใจซื้อ เครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง Consumer buying process, Cosmetics with a male artist as a presenter, Celebrity Endorsement Consumer buying process Cosmetics with a male artist as a presenter Celebrity Endorsement |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The study aimed to 1) examine the consumer buying process in cosmetics purchases with a male artist as a presenter, categorized by demographic characteristics, and 2) investigate the impact of celebrity endorsement on the decision-making process for cosmetics purchases with a male artist as a presenter. The sample consisted of 400 consumers aged 18 and above in Bangkok, had purchased facial cosmetics with a male artist as a presenter. Data was collected through an online questionnaire, using non-probability convenience sampling. The statistical methods used included frequency distribution, percentages, means, standard deviation, one-way ANOVA, and multiple regression analysis. Findings revealed that consumer's decision-making varied across demographic factors such as gender, age, education, occupation, and income. Moreover, celebrity endorsement like attractiveness, trustworthiness, expertise, and similarity with the audience significantly influenced the decision-making process for cosmetics endorsed by male artists, at a 0.05 significance level. งานศึกษาวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายของการวิจัย 1) เพื่อศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ จำแนกตามลักษณะประชากรศาสตร์ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยได้จากการที่ผู้วิจัยเลือกใช้การสุ่มตัวอย่างโดยไม่อาศัยทฤษฎีความน่าจะเป็น ซึ่งเลือกวิธีการสุ่มตัวอย่างโดยอาศัยความสะดวกในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ที่จัดเตรียมไว้ในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างประชากร คือ ผู้บริโภคที่เคยซื้อเครื่องสำอางที่ใช้สำหรับใบหน้า ซึ่งมีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ในเขตกรุงเทพมหานครที่มีอายุตั้งแต่ 18 ปีขึ้นไป จำนวน 400 คน และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) และสถิติการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) โดยผลการวิจัยพบว่า ผู้บริโภคที่มีลักษณะประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษาสูงสุด อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน จะมีระดับการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์แตกต่างกัน อีกทั้งปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง ได้แก่ ความดึงดูดใจ ความไว้วางใจ ความชำนาญเชี่ยวชาและความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้ |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3844 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs661160659.pdf | 3.05 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.