Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3844
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNATHAORN MAHANTAPALANONen
dc.contributorณฐอร มหันตพลานนท์th
dc.contributor.advisorKangwan Yodwisitsaken
dc.contributor.advisorกังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:05:46Z-
dc.date.available2025-08-25T10:05:46Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3844-
dc.description.abstractThe study aimed to 1) examine the consumer buying process in cosmetics purchases with a male artist as a presenter, categorized by demographic characteristics, and 2) investigate the impact of celebrity endorsement on the decision-making process for cosmetics purchases with a male artist as a presenter. The sample consisted of 400 consumers aged 18 and above in Bangkok, had purchased facial cosmetics with a male artist as a presenter. Data was collected through an online questionnaire, using non-probability convenience sampling. The statistical methods used included frequency distribution, percentages, means, standard deviation, one-way ANOVA, and multiple regression analysis. Findings revealed that consumer's decision-making varied across demographic factors such as gender, age, education, occupation, and income. Moreover, celebrity endorsement like attractiveness, trustworthiness, expertise, and similarity with the audience significantly influenced the decision-making process for cosmetics endorsed by male artists, at a 0.05 significance level.en
dc.description.abstract​งานศึกษาวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายของการวิจัย 1) เพื่อศึกษากระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ จำแนกตามลักษณะประชากรศาสตร์ 2) เพื่อศึกษาปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงที่มีผลต่อกระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ซึ่งกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยได้จากการที่ผู้วิจัยเลือกใช้การสุ่มตัวอย่างโดยไม่อาศัยทฤษฎีความน่าจะเป็น ซึ่งเลือกวิธีการสุ่มตัวอย่างโดยอาศัยความสะดวกในการเก็บรวบรวมข้อมูล โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์ที่จัดเตรียมไว้ในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างประชากร คือ ผู้บริโภคที่เคยซื้อเครื่องสำอางที่ใช้สำหรับใบหน้า ซึ่งมีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ในเขตกรุงเทพมหานครที่มีอายุตั้งแต่ 18 ปีขึ้นไป จำนวน 400 คน และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One-way ANOVA) และสถิติการวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) โดยผลการวิจัยพบว่า ผู้บริโภคที่มีลักษณะประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ อายุ ระดับการศึกษาสูงสุด อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน จะมีระดับการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์แตกต่างกัน อีกทั้งปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง ได้แก่ ความดึงดูดใจ ความไว้วางใจ ความชำนาญเชี่ยวชาและความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สอดคล้องกับสมมติฐานที่ตั้งไว้th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectกระบวนการตัดสินใจซื้อ, เครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์, ปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงth
dc.subjectกระบวนการตัดสินใจซื้อ เครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ปัจจัยด้านการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงth
dc.subjectConsumer buying process, Cosmetics with a male artist as a presenter, Celebrity Endorsementen
dc.subjectConsumer buying process Cosmetics with a male artist as a presenter Celebrity Endorsementen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationInformation and communicationen
dc.subject.classificationMarketing and advertisingen
dc.titleTHE PURCHASING DECISION PROCESS OF COSMETICS WITH A MALE ARTIST AS A PRESENTER IN BANGKOK AREAen
dc.titleกระบวนการตัดสินใจซื้อเครื่องสำอางที่มีศิลปินชายเป็นพรีเซนเตอร์ ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorKangwan Yodwisitsaken
dc.contributor.coadvisorกังวาน ยอดวิศิษฎ์ศักดิ์th
dc.contributor.emailadvisorkangwan@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorkangwan@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs661160659.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.