Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3835
Title: LIFESTYLES AND CELEBRITY ENDORSEMENTS AFFECTING FIRST JOBBERS' DECISION TO APPLY FOR A CASH CARD
รูปแบบการดำเนินชีวิตและการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจสมัครบัตรกดเงินสดของกลุ่มวัยเริ่มทำงาน (First Jobbers)
Authors: ANGKANA JITTAROM
อังคณา จิตตารมย์
Supinya Yansomboon
ศุภิณญา ญาณสมบูรณ์
Srinakharinwirot University
Supinya Yansomboon
ศุภิณญา ญาณสมบูรณ์
supinyad@swu.ac.th
supinyad@swu.ac.th
Keywords: รูปแบบการดำเนินชีวิต
การโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง
บัตรกดเงินสด
กลุ่มวัยเริ่มทำงาน
Lifestyles
Celebrity Endorsements
Cash Card
First Jobbers
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aimed to study lifestyle patterns and advertising using celebrities that influence first jobbers' decision to apply for cash cards. The sample group consisted of 400 first jobbers aged 22-29 years who were interested in purchasing products and services using cash cards. A questionnaire was used as a tool for data collection. Descriptive statistics for analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way analysis of variance, multiple regression analysis and Pearson’s simple correlation coefficient. The research found that most of the respondents were female, held a bachelor's degree, were single, and had an average monthly income of 15,001 - 30,000 baht. The respondents’ opinions regarding lifestyle patterns in terms of activities and opinions were at a high levels, while interest was at a moderate level. The respondents had high opinions of celebrity advertising in terms of attractive, trustworthiness, expertise, respect and similarity. The hypothesis testing revealed that first jobbers with different genders had different decisions to apply for cash cards. Moreover, lifestyles patterns were correlated with the decision to apply for cash cards among first jobbers. Interests and opinions had a moderate level of correlation levels, while activities had a low level of correlation. Advertising using celebrities in terms of similarity to the target group, expertise and trustworthiness affected the overall decision to apply for cash cards among first jobbers, which could be explained by 37.1%.
การวิจัยในครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษารูปแบบการดำเนินชีวิตและการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียงที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจสมัครบัตรกดเงินสดของกลุ่มวัยเริ่มทำงาน (First Jobbers) โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ กลุ่มวัยเริ่มทำงาน (First Jobbers) อายุ 22 – 29 ปี ที่มีความสนใจซื้อสินค้าและบริการด้วยบัตรกดเงินสด จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงอนุมาน ได้แก่ การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์การถดถอยแบบพหุคูณ และค่าสถิติสหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ระดับการศึกษาปริญญาตรี สถานภาพโสด และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 - 30,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับรูปแบบการดำเนินชีวิต ด้านกิจกรรมและด้านความคิดเห็น อยู่ในระดับมาก ส่วนด้านความสนใจ อยู่ในระดับปานกลาง ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง ด้านความดึงดูดใจ ด้านความไว้วางใจ ด้านความชำนาญเชี่ยวชาญ ด้านความเคารพ และด้านความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย อยู่ในระดับมากในทุกด้าน ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า กลุ่มวัยเริ่มทำงาน (First Jobbers) ที่มีเพศแตกต่างกัน มีการตัดสินใจสมัครบัตรกดเงินสด แตกต่างกัน อีกทั้งรูปแบบการดำเนินชีวิต มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจสมัครบัตรกดเงินสดของกลุ่มวัยเริ่มทำงาน (First Jobbers) โดยด้านความสนใจและด้านความคิดเห็นมีความสัมพันธ์ในระดับปานกลาง และด้านกิจกรรมมีความสัมพันธ์ในระดับต่ำ และการโฆษณาโดยใช้บุคคลที่มีชื่อเสียง ด้านความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย ด้านความชำนาญเชี่ยวชาญ และด้านความไว้วางใจ มีผลต่อการตัดสินใจสมัครบัตรกดเงินสดโดยรวมของกลุ่มวัยเริ่มทำงาน (First Jobbers) โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 37.1
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3835
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs661160381.pdf3.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.