Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3787
Title: THE INFLUENCE OF TIME MANAGEMENT AND STRESS MANAGEMENT FACTORS ON WORK-LIFE BALANCE OF WORKING ADULTS PURSUING MASTER'S DEGREE EDUCATION ALONGSIDE EMPLOYMENT
อิทธิพลของปัจจัยด้านการบริหารเวลาและการบริหารความเครียดที่มีต่อสมดุลชีวิตและการทำงานของประชากรวัยทำงานที่ศึกษาต่อในระดับบัณฑิตศึกษาระดับปริญญาโทควบคู่กับการทำงาน
Authors: JARAT BAMPHENKIATKUN
จรัส บำเพ็ญเกียรติกุล
Tanapoom Ativetin
ธนภูมิ อติเวทิน
Srinakharinwirot University
Tanapoom Ativetin
ธนภูมิ อติเวทิน
tanapoom@swu.ac.th
tanapoom@swu.ac.th
Keywords: สมดุลชีวิตและการทำงาน
การบริหารเวลา
การบริหารความเครียด
การทำงานควบคู่กับการเรียน
Work-Life Balance
Time Management
Stress Management
Working while Studying
Issue Date:  16
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This independent study aimed to examine the influence of personal factors, time management, and stress management on the work-life balance of working adults who were simultaneously pursuing a master’s degree. A total of 400 questionnaires were distributed and used as the primary tool for data collection. Data were analyzed using percentages, mean, standard deviation, t-test, one-way ANOVA, and multiple regression analysis, which was conducted using the Enter method, with a statistical significance level set at 0.05. The findings revealed that: 1) Personal factors such as gender, age, marital status, family responsibilities, occupation, average monthly income, and work experience showed no significant effect on work-life balance. 2) Time management aspects, including goal setting, scheduling, organizing, and establishing new and effective time-use habits, positively influenced work-life balance, with predictive weights of 20.94%, 31.02%, 37.56%, and 10.47%, respectively. 3) Stress management strategies, including problem-focused coping and emotion-focused coping, significantly influenced work-life balance, with predictive weights of 78.15% and 21.85%, respectively.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยด้านการบริหารเวลา และการบริหารความเครียดที่มีผลต่อสมดุลชีวิตและการทำงานของประชากรวัยทำงานที่กำลังศึกษาต่อในระดับบัณฑิตศึกษาระดับปริญญาโทควบคู่กับการทำงาน โดยมีกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมติฐานด้วย การทดสอบความแตกต่างด้วยค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ใช้การถดถอยเชิงพหุคูณด้วยวิธีการแบบ Enter โดยกำหนดระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ผลการวิจัยพบว่า 1) ไม่พบความแตกต่างของปัจจัยส่วนบุคคล ประกอบด้วย เพศ อายุ สถานภาพสมรส ภาระครอบครัว อาชีพ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และประสบการณ์ในการทำงานกับสมดุลชีวิตและการทำงานของกลุ่มตัวอย่าง 2) ปัจจัยด้านการบริหารเวลา ประกอบด้วย การตั้งเป้าหมาย การกำหนดตารางเวลา การจัดระเบียบ และการสร้างนิสัยการใช้เวลาใหม่ที่มีประสิทธิภาพ มีอิทธิพลเชิงบวกต่อสมดุลชีวิตและการทำงาน โดยมีค่าน้ำหนักการพยากรณ์ที่ร้อยละ 20.94, 31.02, 37.56 และ 10.47 ตามลำดับ 3) ปัจจัยด้านการบริหารความเครียด ประกอบด้วย การเผชิญความเครียดโดยมุ่งแก้ไขปัญหา และการเผชิญความเครียดแบบมุ่งควบคุมอารมณ์ มีอิทธิพลต่อสมดุลชีวิตและการทำงาน โดยมีค่าน้ำหนักการพยากรณ์ที่ร้อยละ 78.15 และ 21.85 ตามลำดับ
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3787
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs661160296.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.