Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3574
Title: THE DEVELOPMENT GLOBAL MINDEDNESS USING PHENOMENON BASED LEARNING FOR HIGH SCHOOL STUDENTS
การพัฒนาสำนึกสากลด้วยการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐานสำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย
Authors: NATTASAK LOMAS
ณัฐศักดิ์ โลมาศ
Kasinee Karunasawat
เกศินี ครุณาสวัสดิ์
Srinakharinwirot University
Kasinee Karunasawat
เกศินี ครุณาสวัสดิ์
kasineek@swu.ac.th
kasineek@swu.ac.th
Keywords: สำนึกสากล
การจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐาน
Global Mindedness
Phenomenon Based Learning
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This study aimed to develop and evaluate the effectiveness of a PhBL approach on Global Mindedness among high school students. The research unfolded in two main phases. Phase 1 Developing the PhBL learning management. This involved 1.1) Exploring the definitions and characteristics of Global Mindedness through experts interviews, and 1.2) Designing the PhBL learning management, with its quality verified by experts. Phase 2 evaluated the effectiveness of the developed. The target group consisted of 25 Grade 11 students, in 2024 academic year, selected using purposive sampling. Research instruments included a structured interview form, learning management units, and a Global Mindedness assessment. Data and statistical analysis involved content analysis, Mean, S.D., and Repeated Measures MANOVA. The findings revealed that  1. Results of the Development 1.1 Global Mindedness is The ability of a person to recognize the value of reflective reasoning about one's actions in relation to the global community, taking responsibility for their impact as a world citizen, and contributing to positive change and sustainability. It three key characteristics: 1) Cultural Diversity Appreciation, 2) Global Issue Awareness, and 3) Global Citizens Interdependence. 1.2 The designed PhBL followed five steps: 1) Observing and Selecting a Phenomenon, 2) Questioning or Defining a Problem, 3) Investigating for Answers, 4) Assessing Understanding, and 5) Reflecting and Organizing Values. 2. Effectiveness of the PhBL significantly improved Global Mindedness at the .05 level.
การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อพัฒนาการจัดการเรียนรู้และศึกษาประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐานที่มีต่อสำนึกสากลสำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย การวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1. การพัฒนาการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐาน ขั้นตอนที่ 1.1 การศึกษาความหมายและลักษณะสำนึกสากล โดยใช้การสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิ  ขั้นตอนที่ 1.2 การออกแบบการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐาน และขั้นตอนที่ 2 การศึกษาประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้ กลุ่มเป้าหมาย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 25 คน ได้มาด้วยวิธีเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง หน่วยการจัดการเรียนรู้ แบบวัดสำนึกสากล การวิเคราะห์ข้อมูลและสถิติ ได้แก่ การวิเคราะห์เนื้อหา ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความแปรปรวนพหุนามแบบวัดซ้ำ ผลการวิจัยพบว่า 1. ผลการพัฒนาการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐานที่มีต่อสำนึกสากลสำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย มีรายละเอียด ดังนี้ 1.1 สำนึกสากล หมายถึง  การที่บุคคลรู้คิดเหตุผลโดยสามารถกำกับการกระทำของตนเองว่าเกี่ยวข้องสัมพันธ์กับสังคมโลกด้วยความรับผิดชอบต่อผลการกระทำในฐานะสมาชิกคนหนึ่งที่ก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลงและความยั่งยืน ซึ่งมีลักษณะสำนึกสากล 3 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านยอมรับความแตกต่างทางวัฒนธรรม 2) ด้านใส่ใจต่อประเด็นโลก และ 3) ด้านพึ่งพากันในฐานะพลโลก 1.2 การจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐาน ประกอบด้วย 5 ขั้น ดังนี้ 1) การสังเกตและเลือกปรากฏการณ์ 2) การตั้งคำถามหรือกำหนดปัญหา 3) การสำรวจเพื่อหาคำตอบ 4) การตรวจสอบความเข้าใจ และ 5) การสะท้อนคิดและจัดระบบคุณค่า และ 2. ประสิทธิผลของการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดปรากฏการณ์เป็นฐาน พบว่า นักเรียนมีพัฒนาการสำนึกสากลเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3574
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651160472.pdf4.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.