Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3430
Title: FOOD CONSUMPTION BEHAVIOR IN THE ERA OF COVID - 19
พฤติกรรมการบริโภคอาหารในยุคการแพร่ระบาด ของโควิด - 19
Authors: NAPASSORN SAENRUM
นภัสสร แสนรัมย์
Anchalee Srikolchan
อัญชลี ศรีกลชาญ
Srinakharinwirot University
Anchalee Srikolchan
อัญชลี ศรีกลชาญ
anchaleesu@swu.ac.th
anchaleesu@swu.ac.th
Keywords: พฤติกรรมการบริโภคอาหาร, แอปพลิเคชันสั่งอาหาร, อาหาร, โควิด-19
Food Consumption Behavior Food Delivery Food Delivery COVID-19
Issue Date:  16
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This thesis explores shifts in food consumption behavior during and after the COVID-19 pandemic, with a focus on consumers in Bangkok. The study aims to analyze both existing consumption patterns during the pandemic and the emerging trends that have shaped post-pandemic behaviors. Using a quantitative approach with a sample of 400 respondents, the findings reveal that while some consumer behaviors are gradually reverting to pre-pandemic norms, others—particularly those centered on convenience and safety—have persisted. The results highlight a notable increase in the integration of technology into everyday consumption practices, reflecting a lasting transformation in consumer habits through the adoption of digital platforms, contactless services, and food delivery applications.
สารนิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษาพฤติกรรมการบริโภคอาหารในยุคการแพร่ระบาด ของโควิด – 19 ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคอาหารของประชาชนในยุคการแพร่ระบาดโควิด-19 และเพื่อศึกษาแนวโน้มการเปลี่ยนแปลงการการบริโภคอาหารของประชาชนในยุคการแพร่ระบายโควิด-19 โดยมี การศึกษากลุ่มผู้บริโภคอาหารในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร ช่วงระหว่างโควิด-19 และ หลังโควิด-19 มีกลุ่มตัวอย่างเชิงปริมาณ 400 คน โดยผลการวิจัยในครั้งนี้พบว่า การปรับตัวของผู้บริโภคต่อพฤติกรรมการบริโภคอาหารในยุคหลังโควิด-19 มีแนวโน้มกลับไปสู่พฤติกรรมปกติในช่วงก่อนโควิด-19 ในบางด้าน ในขณะที่บางพฤติกรรมใหม่ยังคงดำรงอยู่ โดยเฉพาะพฤติกรรมที่เกี่ยวข้องกับความสะดวกสบายและความปลอดภัย แสดงถึงการยอมรับรูปแบบการบริโภคใหม่ที่ผสานเทคโนโลยีเข้ากับชีวิตประจำวัน และสะท้อนถึงความคุ้นชินต่อการใช้บริการดิจิทัล เช่น แอปพลิเคชันสั่งอาหาร บริการเดลิเวอรี หรือการชำระเงินแบบไร้สัมผัส ซึ่งกลายเป็นส่วนหนึ่งของพฤติกรรมผู้บริโภคยุคใหม่ และเป็นการพึ่งพาเทคโนโลยีที่มากขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3430
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130573.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.