Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3430
Title: | FOOD CONSUMPTION BEHAVIOR IN THE ERA OF COVID - 19 พฤติกรรมการบริโภคอาหารในยุคการแพร่ระบาด ของโควิด - 19 |
Authors: | NAPASSORN SAENRUM นภัสสร แสนรัมย์ Anchalee Srikolchan อัญชลี ศรีกลชาญ Srinakharinwirot University Anchalee Srikolchan อัญชลี ศรีกลชาญ anchaleesu@swu.ac.th anchaleesu@swu.ac.th |
Keywords: | พฤติกรรมการบริโภคอาหาร, แอปพลิเคชันสั่งอาหาร, อาหาร, โควิด-19 Food Consumption Behavior Food Delivery Food Delivery COVID-19 |
Issue Date: | 16 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This thesis explores shifts in food consumption behavior during and after the COVID-19 pandemic, with a focus on consumers in Bangkok. The study aims to analyze both existing consumption patterns during the pandemic and the emerging trends that have shaped post-pandemic behaviors. Using a quantitative approach with a sample of 400 respondents, the findings reveal that while some consumer behaviors are gradually reverting to pre-pandemic norms, others—particularly those centered on convenience and safety—have persisted. The results highlight a notable increase in the integration of technology into everyday consumption practices, reflecting a lasting transformation in consumer habits through the adoption of digital platforms, contactless services, and food delivery applications. สารนิพนธ์ฉบับนี้เป็นการศึกษาพฤติกรรมการบริโภคอาหารในยุคการแพร่ระบาด ของโควิด – 19 ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคอาหารของประชาชนในยุคการแพร่ระบาดโควิด-19 และเพื่อศึกษาแนวโน้มการเปลี่ยนแปลงการการบริโภคอาหารของประชาชนในยุคการแพร่ระบายโควิด-19 โดยมี การศึกษากลุ่มผู้บริโภคอาหารในเขตพื้นที่กรุงเทพมหานคร ช่วงระหว่างโควิด-19 และ หลังโควิด-19 มีกลุ่มตัวอย่างเชิงปริมาณ 400 คน โดยผลการวิจัยในครั้งนี้พบว่า การปรับตัวของผู้บริโภคต่อพฤติกรรมการบริโภคอาหารในยุคหลังโควิด-19 มีแนวโน้มกลับไปสู่พฤติกรรมปกติในช่วงก่อนโควิด-19 ในบางด้าน ในขณะที่บางพฤติกรรมใหม่ยังคงดำรงอยู่ โดยเฉพาะพฤติกรรมที่เกี่ยวข้องกับความสะดวกสบายและความปลอดภัย แสดงถึงการยอมรับรูปแบบการบริโภคใหม่ที่ผสานเทคโนโลยีเข้ากับชีวิตประจำวัน และสะท้อนถึงความคุ้นชินต่อการใช้บริการดิจิทัล เช่น แอปพลิเคชันสั่งอาหาร บริการเดลิเวอรี หรือการชำระเงินแบบไร้สัมผัส ซึ่งกลายเป็นส่วนหนึ่งของพฤติกรรมผู้บริโภคยุคใหม่ และเป็นการพึ่งพาเทคโนโลยีที่มากขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3430 |
Appears in Collections: | Faculty of Social Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130573.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.