Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1851
Title: | FACTORS AFFECTING CONSUMERS' INVESTMENT INTENTION AND TENDENCY OF USAGE SERVICE ON ROBO-ADVISOR IN BANGKOK METROPOLITAN AREA ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจและแนวโน้มในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | PERAWAT NUDSOONGVONG พีรวัส นัดสูงวงศ์ Nak Gulid ณักษ์ กุลิสร์ Srinakharinwirot University Nak Gulid ณักษ์ กุลิสร์ aphirak@swu.ac.th aphirak@swu.ac.th |
Keywords: | ความตั้งใจลงทุน ผู้บริโภค แนวโน้มการใช้บริการ เขตกรุงเทพมหานคร Robo-Advisor Investment Intention Consumers Service usage tendency Bangkok metropolitan area Robo-Advisor |
Issue Date: | 27 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purpose of this research is to study the factors affecting the investment intentions of consumers and tendencies for service usage of Robo-Advisor in the Bangkok metropolitan area. The sample in this research consisted of 400 respondents. The findings of this study were as follows: most of the respondents were male, aged between 20-29 years of age, held a Bachelor’s degree or equivalent, worked as private company employees, earned an average monthly income lower or equal to 20,000 Baht, and had a single status. The results of the hypothesis testing showed that different demographic factors, including age and average monthly income had different investment intentions by using Robo-Advisor at a statistically significant level of 0.05. The perceived ease of the use of Robo-Advisor influenced perceived usefulness and attitudes toward using Robo-Advisor at a statistically significant level of 0.01. The perceived usefulness of Robo-Advisor influenced attitudes toward using Robo-Advisor and investment intentions by using Robo-Advisor at a statistically significant level of 0.01. The attitudes toward using Robo-Advisor influenced investment intentions by using Robo-Advisor at a statistically significant level of 0.01. The factors of perceived risk included financial and time risk negatively influenced investment intentions by using Robo-Advisor at a statistically significant level of 0.01 and 0.05. The factors of content marketing included the form of the media and the execution of content influenced investment intentions by using Robo-Advisor at a statistically significant level of 0.05. The factors of electronic word-of-mouth by influencers included product and service news, giving advice, and personal experience influenced investment intentions by using Robo-Advisor at statistically significant levels of 0.01 and 0.05. The investment intentions of consumers using Robo-Advisor in the Bangkok metropolitan area is positively related to future investment decisions and trends by using Robo-Advisor, including investment decision trends and with recommendations at a high level and at a statistically significant level of 0.01. งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความตั้งใจและแนวโน้มในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ผลการวิจัยพบว่า ผู้บริโภคส่วนใหญ่เป็นเพศชาย อายุ 20-29 ปี มีระดับการศึกษาสูงสุดปริญญาตรีหรือเทียบเท่า มีอาชีพรับจ้าง/พนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่าหรือเท่ากับ 20,000 บาท มีสถานภาพโสด โดยผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้บริโภคที่มีอายุ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน มีความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การรับรู้ถึงความใช้งานง่ายของ Robo-Advisor มีอิทธิพลต่อการรับรู้ถึงประโยชน์ และทัศนคติที่มีต่อการใช้งาน Robo-Advisor อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 การรับรู้ถึงประโยชน์ของ Robo-Advisor มีอิทธิพลต่อทัศนคติที่มีต่อการใช้งาน Robo-Advisor และความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ทัศนคติที่มีต่อการใช้งาน Robo-Advisor มีอิทธิพลต่อความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 การรับรู้ความเสี่ยงด้านการเงิน และด้านเวลามีอิทธิพลเชิงลบต่อความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 0.01 การตลาดเชิงเนื้อหาด้านรูปแบบสื่อที่นำเสนอ และกลวิธีการนำเสนอมีอิทธิพลต่อความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 การบอกต่อแบบปากต่อปากอิเล็กทรอนิกส์โดยผู้ทรงอิทธิพลด้านข่าวสารเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์/บริการ การให้คำแนะนำ และประสบการณ์ส่วนตัวมีอิทธิพลต่อความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 0.01 และความตั้งใจในการลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร มีความสัมพันธ์ในทิศทางเดียวกันกับแนวโน้มการตัดสินใจลงทุนโดยใช้บริการ Robo-Advisor ในอนาคตด้านแนวโน้มการตัดสินใจ และแนวโน้มการแนะนำบริการลงทุน โดยมีความสัมพันธ์กันในระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1851 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631110141.pdf | 4.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.