Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1771
Title: THE EFFECTS OF ECLETIC COUNSELING PROGRAM FOR ENHANCE SOCIAL SKILLS OF SCHIZOPHRENIC PATIENTS
ผลของโปรแกรมการให้คำปรึกษาแบบผสมผสานเพื่อเสริมสร้างทักษะทางสังคมของผู้ป่วยจิตเภท
Authors: SURACHAT ANOTAI
สุรฉัตร อโนทัย
Pitchayanee Poonpol
พิชญาณี พูนพล
Srinakharinwirot University
Pitchayanee Poonpol
พิชญาณี พูนพล
pitchayanee@swu.ac.th
pitchayanee@swu.ac.th
Keywords: การให้คำปรึกษา
โปรแกรมการให้คำปรึกษาแบบผสมผสาน
ทักษะทางสังคม
ผู้ป่วยจิตเภท
Consulting
Eclectic counseling program
Social skills
Schizophrenic patients
Issue Date:  8
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This quasi-experimental research aims to study the effectiveness of a blended mentoring program on the social skills of 16 schizophrenia patients, who were defined as patients diagnosed by a physician according to the criteria for classification of schizophrenia between February and April and without the factors related to other co-morbidities and substance abuse. They were randomly assigned to a random assignment group of eight people and a control group of eight people. The data were collected using a five-point scale questionnaire with a confidence value of 0.9, then analyzed with non-parametric statistics The Wilcoxon Matched Pairs Signed-Rank Test and Mann-Whitney U test to compare their social skills scores. The results of this research study found that schizophrenic patients who participated in the integrated counseling program had significantly higher social skills at p<.01 than those who did not participate in the counseling program. The blended counselors had significantly higher social skills than before joining the program at p<.01.
งานวิจัยกึ่งทดลองครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสิทธิผลของโปรแกรมการให้คำปรึกษาแบบผสมผสาน ที่มีต่อทักษะทางสังคมของผู้ป่วยจิตเภท จำนวน 16 คน ด้วยวิธีเจาะจงว่าเป็นผู้ป่วยที่ได้รับการวินิจฉัยจากแพทย์ตามหลักเกณฑ์การจำแนกโรคว่าเป็นจิตเภท โดยไม่มีปัจจัยเรื่อง โรคร่วมอื่น และสารเสพติด แบ่งเข้ากลุ่มทดลองจำนวน 8 คน และกลุ่มควบคุมจำนวน 8 คน วิเคราะห์ด้วยสถิติที่ไม่ใช้พารามิเตอร์ (Non-parametric Statistic) วิล คอกซัน (The Wilcoxon Matched Pairs Signed-Rank Test) และแมนวิทนีย์ยู (Mann-Whitney U Test) เพื่อเปรียบเทียบคะแนนทักษะทางสังคม ผลการศึกษาวิจัยครั้งนี้พบว่า ผู้ป่วยจิตเภทที่เข้าร่วมโปรแกรมการให้คำปรึกษาแบบผสมผสานมีทักษะทางสังคมสูงกว่ากลุ่มที่ไม่ได้เข้าร่วมโปรแกรมฯอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และผู้ป่วยจิตเภทที่เข้าร่วมโปรแกรมการให้คำปรึกษาแบบผสมผสานมีทักษะทางสังคมสูงกว่าก่อนเข้าร่วมโปรแกรมฯอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1771
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs611130225.pdf2.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.