Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1522
Title: | A STUDY ON THE EFFECTS OF USING SIGHT WORDS TECHNIQUE AND ARTISTIC VISUAL ELEMENTS ON ABILITY TO WRITE WORDS WITH NON-CORRESPONDING FINAL CONSONANTS OF GRADE 4 STUDENTS WITH WRITING DIFFICULTY การศึกษาความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราของผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่มีปัญหาด้านการเขียน โดยใช้เทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ |
Authors: | NUTVARA PRICHAYUDH ณัฐวรา ปรีชายุทธ Chanida Mitranun ชนิดา มิตรานันท์ Srinakharinwirot University. Faculty of Education |
Keywords: | เทคนิคคำคุ้นตา ปัญหาด้านการเขียน ทัศนธาตุ ตัวสะกดไม่ตรงมาตรา ศิลปะ Sight-word recognition technique Writing Difficulties Artistic Visual Elements Non-corresponding consonants Art |
Issue Date: | 17 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This research aims to study and compare the ability to write words with non-corresponding consonants among fourth-grade students with writing difficulties prior to and after receiving the sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing the artistic visual elements approach. The group of participants in this study included three fourth-grade students from inclusive classrooms in the first semester of the 2021 academic year, selected via purposive selection. This research uses the One Group Pretest-Posttest design, which includes the following research tools: (1) assessments on the ability to write words with non-corresponding consonants; (2) lesson plans for online teaching on words with non-corresponding consonants using sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing the artistic visual elements approach; and (3) artistic visual elements picture cards and words cards (online medium). This study was conducted fully online via Google Meet for ten 45-minute lessons. The statistical data analysis included the average, percentage, progression scores, and percentage progression scores. The findings of this study were as follows: (1) the ability of the participants to write words with
non-corresponding consonants after receiving the sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing the artistic visual elements approach were excellent; and
(2) in comparison, it was found that the posttest scores were higher than the pretest scores, indicating that the ability of the participants in writing words with non-corresponding consonants after receiving the sight-word recognition technique intervention and word recognition lessons utilizing the artistic visual elements approach had improved. งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ ศึกษาและเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกด ไม่ตรงมาตราของผู้เรียนก่อนและหลังการใช้เทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ กลุ่มเป้าหมาย เป็นผู้เรียนที่มีปัญหาด้านการเขียน ระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ในโรงเรียนเรียนร่วม จำนวน 3 คน ใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง ดำเนินการทดลองแบบ One Group Pretest – Posttest Design เครื่องมือที่ใช้ประกอบด้วย (1) แบบทดสอบความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราแม่กก แม่กด แม่กน และแม่กบ (2) แผนการจัดการเรียนรู้ (ออนไลน์) เรื่องคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตรา ด้วยเทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ และ (3) สื่อการสอนชุดบัตรทัศนธาตุภาพและบัตรทัศนธาตุคำ ดำเนินการทดลองผ่านโปรแกรม Google Meet จำนวน 10 คาบ คาบละ 45 นาที สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าคะแนนความก้าวหน้า และค่าร้อยละความก้าวหน้าของผลการเรียนรู้ ผลการวิจัยพบว่า (1) ความสามารถในการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตราของผู้เรียน หลังได้รับการสอนด้วยเทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุอยู่ในระดับดีมาก และ (2) ความสามารถของผู้เรียนที่มีปัญหาด้านการเขียนคำที่มีตัวสะกดไม่ตรงมาตรา หลังการสอนด้วยเทคนิคคำคุ้นตาร่วมกับวิธีการสอนตามแบบทัศนธาตุ สูงขึ้นกว่าก่อนได้รับการสอน |
Description: | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/1522 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs621130341.pdf | 5.39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.