Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/88
Title: ORGANIZATION COMMUNICATION FACTORS RELATED TO JOB SATISFACTION AMONG BANK EMPLOYEES.
ปัจจัยรูปแบบการสื่อสารที่มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของพนักงานธนาคารแห่งหนึ่ง
Authors: PIYANUCH PALEETA
ปิยะนุช พาลีตา
Kulachet Mongkol
กุลเชษฐ์ มงคล
Srinakharinwirot University. Faculty of Social Sciences
Keywords: รูปแบบการสื่อสาร
ความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน
พนักงานธนาคาร
Organization Communication
Job Satisfaction
Bank Employees
Issue Date: 2018
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research aims to study the factors of organization communication factors related to the job satisfaction of bank employees. The organization communication factors included downward communication, upward communication, horizontal communication and cross-channel communication, while job satisfaction included job description, compensation, benefits, job security and success and progress in the job. The sample group was based upon two hundred and ninety employees working in the Retail Operations Head Office of an unnamed bank. The questionnaire was used as the data collection instrument. The statistics for data analysis included percentage, means, standard deviation and Pearson Product Correlation Coefficient. The results were as follows: Organizational communication factors of bank employees included downward communication, upward communication, horizontal communication and cross-channel communication at a great level. The factors of job satisfaction, job description, compensation, benefits, job security and success and progress in the job was at a moderate level. There was a positive correlation at a moderate level between organizational communication, which was comprised of downward communication, upward communication, horizontal communication and cross-channel communication and job satisfaction at a statistically significant level of .001.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยรูปแบบการสื่อสารที่มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน ปัจจัยรูปแบบการสื่อสาร ได้แก่ การสื่อสารจากบนลงล่าง การสื่อสารจากล่างขึ้นบน การสื่อสารตามแนวนอน และการสื่อสารแบบข้ามสาย และ ความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน ได้แก่ ลักษณะงานที่ทำ ค่าตอบแทนและสวัสดิการ ความมั่นคงของงาน และ ความสำเร็จและความก้าวหน้าในงาน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ พนักงานธนาคารแห่งหนึ่ง ส่วนงานสินเชื่อรายย่อย สาขาสำนักงานใหญ่ จำนวนทั้งสิ้น 290 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ, ค่าคะแนนเฉลี่ย, ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ความสัมพันธ์โดยใช้สถิติสหสัมพันธ์อย่างง่าย (Pearson Product Correlation Coefficient) ผลการวิจัย พบว่า ระดับคะแนนรูปแบบการสื่อสารของพนักงานธนาคารแห่งหนึ่ง ด้านการสื่อสารจากบนลงล่าง ด้านการสื่อสารจากล่างขึ้นบน ด้านการสื่อสารตามแนวนอน และ ด้านการสื่อสารแบบข้ามสายอยู่ในระดับมาก ระดับคะแนนความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน ด้านลักษณะงานที่ทำ ด้านค่าตอบแทนและสวัสดิการ ด้านความมั่นคงของงาน ด้านความสำเร็จและความก้าวหน้าในงานอยู่ในระดับมาก รูปแบบการสื่อสาร ได้แก่ ด้านการสื่อสารจากบนลงล่าง ด้านการสื่อสารจากล่างขึ้นบน ด้านการสื่อสารตามแนวนอน และด้านการสื่อสารแบบข้ามสาย มีความสัมพันธ์กับความพึงพอใจในการปฏิบัติงาน ในระดับปานกลางและความสัมพันธ์เป็นไปในทิศทางเดียวกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/88
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs591130072.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.