Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/407
Title: | SERVICE MARKETING MIX RELATING TO CONSUMERS’ BEHAVIOR ON AEON CREDIT CARD IN BANGKOK METROPOLITAN AREA ส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรม การใช้บัตรเครดิตอิออนของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร |
Authors: | NATTAPON KAEWPLOY ณัฐพล แก้วพลอย Atchareeya Saknarong อัจฉรียา ศักดิ์นรงค์ Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society |
Keywords: | ส่วนประสมทางการตลาดบริการ, พฤติกรรมผู้บริโภค, บัตรเครดิตอิออน Service marketing mix Consumer behavior AEON credit cards |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purpose of this research was to study the service marketing mix in relation to consumer behavior with AEON credit cards in the Bangkok metropolitan area. A questionnaire was distributed to four hundred consumers who used credit cards. The Statistics for data analysis included percentage, mean, standard deviation, a t-test and a one-way analysis of variance and the Pearson's product moment correlation coefficient.
The research results were as follows: most of the respondents were female, aged between thirty to forty-nine an educational level higher than a Bachelor’s degree, worked as private company employees and an average monthly income of 15,000 to 29,999 baht. The majority of the opinions of the respondents, the service marketing mix was at high level in terms of the aspects of product, price, place, promotion, people, physical environment and process at a high level. The behavior of consumers using AEON credit card with an average payment per time of THB 6992.75 per month and an average spending frequency to purchase goods and services is four times per month.The results of the hypothesis testing were as follows:Consumers with different ages, average monthly income and education levels had different spending behaviors on this of AEON credit card in term of average payment per time (baht/ month) with a statistical significance of 0.05 and 0.01, respectively. Consumers of different gender, ages, average monthly income, education levels and occupation had different spending behaviors on this AEON credit cards in terms of average spending frequency to purchase goods and services (time/month) with a statistical significance of 0.05 and 0.01, respectively.The service marketing mix in aspects of product, place, promotion, people and physical environment related to consumer behavior in terms of average payment per time (baht/ month) with a statistical significance of 0.05 and 0.01, respectively at a very low level in the opposite direction. การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิตอิออนของผู้ใช้บริการในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้ที่ใช้บัตรเครดิตอิออนในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายแบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 30-39 ปี มีรายเฉลี่ยต่อเดือน 15,000 – 29,999 บาท มีการศึกษาระดับปริญญาตรี มีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ซึ่งมีความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดบริการ ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ด้านบุคคล ด้านกระบวนการ และด้านกายภาพ อยู่ในระดับดี มีพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิตอิออน ด้านค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยที่ใช้จ่ายผ่านบัตรเครดิต อิออน (บาท/เดือน) เฉลี่ย 6992.75 บาท/เดือน ด้านความถี่โดยเฉลี่ยในการใช้บัตรเครดิตอิออน เพื่อซื้อสินค้าและบริการ (ครั้ง/เดือน) เฉลี่ย 4 ครั้ง/เดือน ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า 1) ผู้ใช้บริการที่มี อายุ รายได้เฉลี่ยต่อเดือนและระดับการศึกษาแตกต่างกัน มีพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิตอิออน ด้านค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยที่ใช้จ่ายผ่านบัตรเครดิต อิออน (บาท/เดือน) แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 0.01 ตามลำดับ 2) ผู้ใช้บริการที่มี เพศ อายุ รายได้เฉลี่ยต่อเดือน ระดับการศึกษา และอาชีพ แตกต่างกัน มีพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิตอิออน ด้านความถี่โดยเฉลี่ยในการใช้บัตรเครดิตอิออน เพื่อซื้อสินค้าและบริการ (ครั้ง/เดือน) แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และ 0.01 ตามลำดับ 3)ส่วนประสมทางการตลาดบริการ ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด และด้านกายภาพ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการใช้บัตรเครดิตอิออน ด้านค่าใช้จ่ายโดยเฉลี่ยที่ใช้จ่ายผ่านบัตรเครดิตอิออน (บาท/เดือน) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 มีความสัมพันธ์กันในระดับต่ำและเป็นไปในทิศทางตรงกันข้าม |
Description: | MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.) บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/407 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs582130003.pdf | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.