Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3871
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPONCHAI PHANWISEDen
dc.contributorพรชัย พันธุ์วิเศษth
dc.contributor.advisorWaiyawut Yoonisilen
dc.contributor.advisorวัยวุฑฒ์ อยู่ในศิลth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:07:37Z-
dc.date.available2025-08-25T10:07:37Z-
dc.date.created2026
dc.date.issued16/1/2026
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3871-
dc.description.abstractThis research was conducted with three primary objectives: (1) to investigate the essential characteristics of content digital marketers appropriate for associate degree students, (2) to develop a curriculum for content digital marketing tailored to associate degree students, and (3) to evaluate the effectiveness of the developed curriculum. The study employed a research and development (R&D) design, comprising three sequential phases. Initially, an in-depth analysis was undertaken to delineate the core competencies and attributes requisite for content digital marketers at the associate degree level. Subsequently, a specialized curriculum was systematically designed in accordance with these identified characteristics. Finally, the curriculum was implemented and its effectiveness empirically assessed. The trial was conducted with a sample of 30 associate degree students from Sara Kaeo Community College, selected through multi-stage random sampling. The research findings revealed that the characteristics of content digital marketers encompass three principal components: (1) staying abreast of emerging marketing trends, (2) utilizing digital tools for innovative design, and (3) communicating content creatively. The curriculum incorporated key elements such as the analysis of national and global consumer behavior trends, the application of digital marketing tools for behavioral analysis, and the development of creative storytelling techniques tailored to audience interests. The evaluation demonstrated that studentsี post-intervention test scores and behavioral assessments were significantly higher than their pre-intervention scores, with statistical significance established at the 0.05 level. These findings indicate that the developed curriculum is both appropriate and effective in enhancing the competencies of associate degree students in content digital marketing.en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาคุณลักษณะนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา 2) พัฒนาหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา และ 3) ศึกษาประสิทธิผลของหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา ดำเนินการวิจัยเป็น 3 ระยะ คือ 1) การพัฒนาคุณลักษณะนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา 2) การพัฒนาหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา และ 3) การศึกษาประสิทธิผลของหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา ผู้วิจัยทดลองใช้หลักสูตรกับนักศึกษาระดับอนุปริญญา วิทยาลัยชุมชนสระแก้ว จำนวน 30 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบหลายขั้นตอน (Multi-state sampling) ผลการวิจัยพบว่า คุณลักษณะนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ คือ องค์ประกอบที่ 1 การก้าวทันแนวโน้มการตลาด องค์ประกอบที่ 2 การออกแบบด้วยเครื่องมือดิจิทัล และองค์ประกอบที่ 3 การสื่อสารเนื้อหาอย่างสร้างสรรค์ โดยหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา ประกอบด้วยเนื้อหาสำคัญที่ได้จากการศึกษาคือ การวิเคราะห์แนวโน้มพฤติกรรมผู้บริโภคของประเทศและของโลก การใช้เครื่องมือทางการตลาดดิจิทัลวิเคราะห์พฤติกรรมผู้บริโภค การสร้างเนื้อหาด้วยเทคนิคการเล่าเรื่องด้วยการคิดสร้างสรรค์ตามความสนใจของกลุ่มเป้าหมาย และทำการทดสอบหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญา พบว่า คะแนนแบบทดสอบและผลการประเมินเชิงพฤติกรรมหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหาth
dc.subjectคุณลักษณะของนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหาth
dc.subjectองค์ประกอบth
dc.subjectพฤติกรรมบ่งชี้th
dc.subjectนักศึกษาระดับอนุปริญญาth
dc.subjectDigital Content Marketeren
dc.subjectDigital Content Marketer Attributesen
dc.subjectComponentsen
dc.subjectIndicator Behaviorsen
dc.subjectAssociate Degree Studentsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleDEVELOPING A DIGITAL CONTENT MARKETER CURRICULUM FOR ASSOCIATE DEGREE STUDENTSen
dc.titleการพัฒนาหลักสูตรนักการตลาดดิจิทัลด้วยเนื้อหา สำหรับนักศึกษาระดับอนุปริญญาth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorWaiyawut Yoonisilen
dc.contributor.coadvisorวัยวุฑฒ์ อยู่ในศิลth
dc.contributor.emailadvisorwaiyawut@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorwaiyawut@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.)en
dc.description.degreenameปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631150158.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.