Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3858
Title: MARKETING MIX AND TRUST AFFECTING CONSUMERS' BUYING DECISION FOR CLOTHING ONLINE VIA TIKTOK APPLICATION IN BANGKOK
ส่วนประสมทางการตลาด และความไว้วางใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าออนไลน์บนแอปพลิเคชัน TikTok ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: PANISA THAITISA
ภาณิศา ทัยธิษา
Atchareeya Saknarong
อัจฉรียา ศักดิ์นรงค์
Srinakharinwirot University
Atchareeya Saknarong
อัจฉรียา ศักดิ์นรงค์
atchareeyas@swu.ac.th
atchareeyas@swu.ac.th
Keywords: ส่วนประสมการตลาด, ความไว้วางใจ, การตัดสินใจซื้อเสื้อผ้า, แอปพลิเคชัน TikTok
Marketing mix; Trust; buying decision on clothing; Application TikTok
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research was to study the marketing mix and trust affecting consumers’ buying decisions for clothing online via the TikTok application in Bangkok. The sample in this research consisted of 400 consumers who bought clothing. The statistics for data analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way analysis of variance, and multiple regression analysis. The research found that most of the respondents were female, aged between 26-33 years old, worked as corporate employees, held a Bachelor’s degree, and had a monthly income of 15,001-30,000 Baht. The opinions on the characteristics of the marketing mix were high in all aspects, product, price, place, and promotion. The opinions on trust were also high in both communication and caring. The results of the hypothesis testing were as follows: customers in Bangkok with different genders, ages, occupations, education, and monthly incomes had significantly different buying decisions for clothing online via the TikTok application at a statistically significant level of 0.05. The characteristics of the marketing mix:-- product, price, place, and promotion-- affected  buying decision for clothing online via TikTok application in Bangkok at a statistically significant level of 0.05, and the adjusted R2 was 42.8%. Trust in communication and caring affected buying decisions for clothing online via the TikTok application in Bangkok at a statistically significant level of 0.05 and the adjusted R2 was 31.4%.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาส่วนประสมทางการตลาด และความไว้วางใจที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าออนไลน์บนแอปพลิเคชัน TikTok ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้บริโภคที่อายุ 18 ปีขึ้นไปที่เคยซื้อเสื้อผ้าออนไลน์บนแอปพลิเคชัน TikTok และอาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคุณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 26-33 ปี อาชีพ ข้าราชการ /พนักงานรัฐวิสาหกิจ ระดับการศึกษาปริญญาตรี และรายได้ 15,001-30,000 บาท ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาด ประกอบด้วย ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด อยู่ในระดับมาก ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับความไว้วางใจ ประกอบด้วย ด้านการสื่อสาร และด้านการเอาใจใส่ อยู่ในระดับมาก ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครที่มีเพศ อายุ อาชีพ ระดับการศึกษา และรายได้ ที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าออนไลน์บนแอปพลิเคชัน TikTok แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางจัดจำหน่าย และด้านการส่งเสริมการตลาด มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าออนไลน์บนแอปพลิเคชัน TikTok ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 42.8 ความไว้วางใจ ด้านการสื่อสาร และด้านการเอาใจใส่ มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าออนไลน์บนแอปพลิเคชัน TikTok ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 31.4
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3858
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs671160664.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.