Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3852
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSUPITCHAYA PARINYANUNTen
dc.contributorสุพิชญา ปริญญานันท์th
dc.contributor.advisorPhutip Meethavornkulen
dc.contributor.advisorภูธิป มีถาวรกุลth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:05:46Z-
dc.date.available2025-08-25T10:05:46Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3852-
dc.description.abstractThis research explores factors related to purchasing behavior of clothes using environmentally friendly materials among people in Bangkok, the relationship between demographic characteristics, environmental marketing factors, and marketing mix elements. The sample consisted of 400 individuals living in Bangkok who have experience purchasing environmentally friendly clothing. A questionnaire was used as the research instrument. The findings revealed that respondents had a very high overall perception of environmental marketing. The highest-rated factors were product quality, awareness of environmental issues, attitudes toward clothing made from eco-friendly materials, and brand image, respectively Additionally, the aspect of supporting nature conservation received a high level of agreement. Among the marketing mix, respondents’ overall opinions were also at a high level. Price, product, and promotion were rated highest, while place received a high rating. Overall, the respondents demonstrated a high level of eco-friendly clothing purchase behavior. The hypothesis testing indicated that demographic variables such as gender, age, occupation, and income were significantly associated with differences in eco-friendly clothing purchase behavior at the 0.05 statistical significance level. Furthermore, environmental marketing factors and marketing mix elements were found to have a moderate, positive, and statistically significant relationship with purchase behavior at the 0.05 level.en
dc.description.abstractการศึกษาครั้งนี้มีความมุ่งหมายของการวิจัยเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมของประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร โดยจำแนกตามลักษณะประชากรศาสตร์ ปัจจัยด้านการตลาดสิ่งแวดล้อม ส่วนประสมทางการตลาด กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ประชากรในเขตกรุงเทพมหานครที่มีประสบการณ์การซื้อเสื้อผ้าที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถาม ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับการตลาดสิ่งแวดล้อมโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมากที่สุด ได้แก่ ด้านคุณภาพผลิตภัณฑ์ ด้านความรู้ในปัญหาสิ่งแวดล้อม และด้านทัศนคติต่อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม และด้านแบรนด์สินค้า ตามลำดับ ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นในระดับมาก ได้แก่ ด้านการสนับสนุนการป้องกันธรรมชาติ ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นในระดับมากที่สุด ได้แก่ ด้านราคา ด้านสินค้า ด้านการส่งเสริมการตลาด ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นในระดับมาก ได้แก่ ด้านสถานที่ ผู้ตอบแบบสอบถามมีพฤติกรรมการเลือกซื้อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ลักษณะประชากรศาสตร์ ได้แก่ ด้านเพศ ด้านอายุ ด้านอาชีพ ด้านรายได้ที่แตกต่างกัน มีพฤติกรรมการเลือกซื้อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมของประชากรในเขตกรุงเทพมหานครแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 ปัจจัยด้านการตลาดสิ่งแวดล้อม มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมของประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในระดับปานกลางและไปในทิศทางเดียวกัน ส่วนประสมทางการตลาด มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมของประชากรในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในระดับปานกลางและไปในทิศทางเดียวกันth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectวัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมth
dc.subjectปัจจัยด้านการตลาดสิ่งแวดล้อมth
dc.subjectส่วนประสมทางการตลาดth
dc.subjectMarketing Mixen
dc.subjectEco-friendly materialsen
dc.subjectEnvironmental Marketing Factorsen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationAdministrative and support service activitiesen
dc.subject.classificationEducation scienceen
dc.titleFACTORS ASSOCIATED WITH THE PURCHASING BEHAVIOR OF CLOTHES MADE FROM ENVIRONMENTALLY FRIENDLY MATERIALS AMONG RESIDENTS IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREAen
dc.titleปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการเลือกซื้อเสื้อผ้าที่ใช้วัสดุเป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมของประชากรในเขตกรุงเทพมหานครth
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorPhutip Meethavornkulen
dc.contributor.coadvisorภูธิป มีถาวรกุลth
dc.contributor.emailadvisorphutip@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorphutip@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs662160031.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.