Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3845
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | THANYATHIP SAMUDJIT | en |
dc.contributor | ธัญทิพ สมุดจิตร | th |
dc.contributor.advisor | Benchamas Sirijai | en |
dc.contributor.advisor | เบญจมาส สิริใจ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-08-25T10:05:46Z | - |
dc.date.available | 2025-08-25T10:05:46Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 18/7/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3845 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to investigate the factors influencing the decision to live in a Cashless Society in the Bangkok Metropolitan Area. The sample consisted of 400 working-age consumers who had previously engaged in electronic financial transactions in Bangkok. Data were collected using questionnaires and analyzed with descriptive statistics (percentage, mean, standard deviation), One-Way ANOVA, and Multiple Regression Analysis. The results showed that most respondents were female (58.25%), aged 22-31 years (50%), held a Bachelor's degree (68.75%), worked as employees of private companies (53.25%), and had an average monthly income of 15,001–25,000 Baht (30%). Consumers' satisfaction with the consumer-centric marketing mix — comprising consumer needs, cost, convenience, and communication — was at a high level. Regarding lifestyle, respondents frequently engaged in activities, showed high levels of interest, and mostly agreed with various opinions. Hypothesis testing revealed that demographic factors such as gender, age, education, occupation, and average monthly income did not significantly differentiate consumers' decisions to adopt a Cashless Society. However, the consumer-centric marketing mix (consumer needs, consumer cost, and consumer convenience) and lifestyle (activities, interests, and opinions) significantly influenced consumers' decision to adopt a Cashless Society in Bangkok at a statistical significance level of 0.05 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้คือ ผู้บริโภคกลุ่มคนวัยทำงานที่มีอายุตั้งแต่ 22 - 61 ปี ที่เคยทำธุรกรรมทางการเงินผ่านระบบอิเล็กทรอนิกส์ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง จำนวน 233 คน คิดเป็นร้อยละ 58.25 มีอายุ 22 - 31 ปี มีจำนวน 200 คน คิดเป็นร้อยละ 50 ระดับการศึกษาปริญญาตรี มีจำนวน 275 คน คิดเป็นร้อยละ 68.75 อาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีจำนวน 213 คน คิดเป็นร้อยละ 53.25 และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 – 25,000 บาท จำนวน 120 คน คิดเป็นร้อยละ 30 ผู้ตอบแบบสอบถามมีความพึงพอใจเกี่ยวกับส่วนประสมทางการตลาดในมุมมองผู้บริโภค ประกอบด้วย ด้านความต้องการของผู้บริโภค ด้านต้นทุนของผู้บริโภค ด้านความสะดวกของผู้บริโภค และด้านการสื่อสารของผู้บริโภค อยู่ในระดับ มาก ผู้ตอบแบบสอบถามมีการปฏิบัติเกี่ยวกับรูปแบบการดำเนินชีวิต ประกอบด้วย ด้านกิจกรรมมีการปฏิบัติ โดยรวมอยู่ในระดับ บ่อยครั้ง ด้านความสนใจมีความสนใจโดยรวมอยู่ในระดับ มาก และด้านความคิดเห็นมีความคิดเห็น โดยรวมอยู่ในระดับเห็นด้วย ผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ผู้บริโภคที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนที่แตกต่างกัน มีการตัดสินใจเลือกใช้สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) ไม่แตกต่างกัน ส่วนประสมทางการตลาดในมุมมองผู้บริโภค ด้านความต้องการของผู้บริโภค ด้านต้นทุนของผู้บริโภค และด้านความสะดวกของผู้บริโภค มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 รูปแบบการดำเนินชีวิต ประกอบด้วย ด้านกิจกรรม ด้านความสนใจ และด้านความคิดเห็น มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้สังคมไร้เงินสด (Cashless Society) ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | ส่วนประสมทางการตลาดในมุมมองผู้บริโภค | th |
dc.subject | รูปแบบการดำเนินชีวิต | th |
dc.subject | การตัดสินใจ | th |
dc.subject | สังคมไร้เงินสด | th |
dc.subject | Consumer centric marketing mix | en |
dc.subject | Lifestyle | en |
dc.subject | Decision making | en |
dc.subject | Cashless Society | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.subject.classification | Financial and insurance activities | en |
dc.subject.classification | Finance, banking, insurance | en |
dc.title | FACTORS AFFECTING THE DECISION TO LIVE IN CASHLESS SOCIETY OF CUSTOMER IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA | en |
dc.title | ปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจเลือกใช้สังคมไร้เงินสดของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Benchamas Sirijai | en |
dc.contributor.coadvisor | เบญจมาส สิริใจ | th |
dc.contributor.emailadvisor | benchamas@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | benchamas@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.) | en |
dc.description.degreename | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs661160662.pdf | 3.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.