Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3807
Title: | THE INFLUENCE OF THE 4PS FACTORS ON THE ATTITUDE TOWARDS PURCHASING AND USING ELECTRIC CARS OF CONSUMERS IN BANGKOK AND SURROUNDING AREAS อิทธิพลของปัจจัยด้าน 4Ps ที่มีต่อทัศนคติในการซื้อและการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้าของผู้บริโภคในพื้นที่กรุงเทพและปริมณฑล |
Authors: | SUTEEKAN HEMTHANON สุธีกานต์ เหมทานนท์ Tanapoom Ativetin ธนภูมิ อติเวทิน Srinakharinwirot University Tanapoom Ativetin ธนภูมิ อติเวทิน tanapoom@swu.ac.th tanapoom@swu.ac.th |
Keywords: | รถยนต์ไฟฟ้า, ส่วนประสมทางการตลาด, ทัศนคติ Electric Vehicles Marketing Mix Attitude |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This research aimed to study the influence of marketing mix factors (4Ps) on consumer attitudes toward the purchase and use of electric vehicles among consumers in Bangkok and its metropolitan areas. The sample consisted of 400 respondents. The statistical methods employed included descriptive statistics—frequency, percentage, mean, and standard deviation—and inferential statistics, such as independent samples t-test, one-way analysis of variance, and multiple regression analysis using the Enter method.The findings revealed that the majority of respondents were male, aged between 31–40 years, single, held a bachelor’s degree, employed in the private sector, and earned a monthly income between 10,000–30,000 baht. The hypothesis testing indicated that demographic factors, including gender, age, marital status, occupation, income, and education level, had statistically significant differences in consumer attitudes at the 0.05 significance level. Furthermore, marketing mix factors—product, price, place, and promotion—had a statistically significant influence on consumer attitudes toward the purchase and use of electric vehicles at the 0.05 level, and could explain 42.7% of the variance in consumer attitudes. การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของปัจจัยด้านส่วนประสมทางการตลาด 4Ps ที่มีต่อทัศนคติในการซื้อและการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้าของผู้บริโภคในพื้นที่กรุงเทพและปริมณฑล โดยมีกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา จำนวน 400 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วย สถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ด้วยวิธีการแบบ Enter ผลการศึกษาพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศชาย มีอายุในช่วง 31-40 ปี มีสถานภาพโสด มีการศึกษาระดับปริญญาตรี ประกอบอาชีพพนักงานหรือลูกจ้างบริษัทเอกชน และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 10,000-30,000 บาท ผลการทดสอบสมมุติฐาน พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามปัจจัยด้านประชากรศาสตร์ ได้แก่ เพศ อายุ สถานภาพสมรส อาชีพ รายได้ และระดับการศึกษาที่แตกต่างกัน มีทัศนคติในการซื้อและการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้าของผู้บริโภคในพื้นที่กรุงเทพและปริมณฑล แตกต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 และ ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ได้แก ผลิตภัณฑ์ ราคา สถานที่และช่องทางการจัดจำหน่าย และการส่งเสริมการตลาด มีอิทธิพลต่อทัศนคติในการซื้อและการใช้งานรถยนต์ไฟฟ้าของผู้บริโภคในพื้นที่กรุงเทพและปริมณฑล ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05 และ สามารถพยากรณ์ตัวแปรได้ร้อยละ 42.7 ของความแปรปรวนของทัศนคติของผู้บริโภค |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3807 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs661160335.pdf | 2.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.