Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/366
Title: THE SURVIVAL OF SMALL CLOTHING RETAILERS IN BANGKOK NIGHT MARKET
ความอยู่รอดของธุรกิจค้าปลีกเสื้อผ้าขนาดย่อมในตลาดนัดกลางคืนเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: THEERAWAT KHAMSING
ธีระวัฒน์ คำสิงห์
Yanapol Sangsunt
ญาณพล แสงสันต์
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ความอยู่รอด
ค้าปลีกเสื้อผ้า
ตลาดนัดกลางคืน
Survival
Small clothing retailers
Bangkok night market
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this research are as follows (1) to study general information about a business, consisting of business roles, the number of employees in the business, the amount of investment, the total assets and sales per month, all of which influences the survival of small clothing retailers in the Bangkok night market; (2) to study the factors of business planning, the 4Ps of the marketing mix, working capital management and risk management, which influences the survival of small clothing retailers at the Bangkok night market. The samples used in this research included at least 385 samples. A questionnaire was used as a research instrument. The statistics employed in the data analysis were frequency distribution, percentage, mean, standard deviation and multiple regression statistics.The results of the research can be summarized as follows; (1) general information about small clothing retailers at the Bangkok night market included the fact that most were operated by the owner with one to three employees, the investment amount was less than or equal to 100,000 Baht, total assets were less than or equal to 300,000 Baht and the monthly sales were less than or equal to 50,000 Baht; (2) general information about the factors influencing the survival of small clothing retailers in the Bangkok night market, were at high level overall. The highest average was the marketing mix and followed by risk management, working capital management and business planning as the lowest;(3) The demographic characteristics of small clothing retailers in the Bangkok night market were different and influenced the survival of such businesses differently;(4) the marketing mix (4Ps) and working capital management had a significant influence on the survival of small clothing retailers at the Bangkok night market. So, when business owners want to sustain their businesses and survive, they should adjust the size of the business to suit the actual profit and expenses by measures, such as reducing the total assets to be in line with the profit then increasing the importance of marketing mix (4Ps) along with managing the working capital in the business carefully.
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาข้อมูลทั่วไปของธุรกิจ ประกอบด้วย บทบาทหน้าที่ในธุรกิจ จำนวนพนักงานในธุรกิจ จำนวนเงินในการลงทุน สินทรัพย์รวม และยอดขายต่อเดือน ที่มีอิทธิพลต่อความอยู่รอดของธุรกิจค้าปลีกเสื้อผ้าขนาดย่อมในตลาดนัดกลางคืนเขตกรุงเทพมหานคร 2) เพื่อศึกษาปัจจัยการวางแผนธุรกิจ ส่วนประสมการตลาด 4Ps การบริหารเงินทุนหมุนเวียน และการบริหารความเสี่ยง ที่มีอิทธิพลต่อความอยู่รอดของธุรกิจค้าปลีกเสื้อผ้าขนาดย่อมในตลาดนัดกลางคืนเขตกรุงเทพมหานคร ตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยอย่างน้อย 385 ตัวอย่าง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ การแจกแจงความถี่, ค่าร้อยละ, ค่าเฉลี่ย, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติความถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า 1) ส่วนใหญ่เจ้าของเป็นผู้บริหารเอง มีจำนวนพนักงานในร้าน 1-3 คน ใช้เงินลงทุนน้อยกว่าหรือเท่ากับ 100,000 บาท มีสินทรัพย์รวมน้อยกว่าหรือเท่ากับ 300,000 บาท และมียอดขายต่อเดือนน้อยกว่าหรือเท่ากับ 50,000 บาท 2) ข้อมูลปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อความอยู่รอดของธุรกิจค้าปลีกเสื้อผ้าขนาดย่อมในตลาดนัดกลางคืนเขตกรุงเทพมหานคร ในภาพรวมมีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก ส่วนประสมการตลาด 4Ps มีค่าเฉลี่ยสูงสุด การบริหารความเสี่ยง, การบริหารเงินทุนหมุนเวียน และการวางแผนธุรกิจ รองลงมาตามลำดับ 3) ลักษณะประชากรศาสตร์ของธุรกิจค้าปลีกเสื้อผ้าขนาดย่อมในตลาดนัดกลางคืนเขตกรุงเทพมหานครแตกต่างกันมีอิทธิพลต่อความอยู่รอดของธุรกิจดังกล่าวแตกต่างกัน 4) ส่วนประสมการตลาด 4Ps และการบริหารเงินทุนหมุนเวียน มีอิทธิพลต่อความอยู่รอดของธุรกิจค้าปลีกเสื้อผ้าขนาดย่อมในตลาดนัดกลางคืนเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ดังนั้นเมื่อเจ้าของธุรกิจต้องการประคับประคองธุรกิจให้อยู่รอด ควรปรับขนาดของธุรกิจลงให้เหมาะสมกับกำไรและค่าใช้จ่ายต่างๆที่เกิดขึ้นจริง เช่น ลดจำนวนสินทรัพย์รวมเพื่อให้สอดคล้องกับกำไร แล้วเพิ่มระดับความสำคัญของส่วนประสมทางการตลาด 4Ps ควบคู่ไปกับการบริหารเงินทุนหมุนเวียนในธุรกิจอย่างระมัดระวัง
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/366
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs571130243.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.