Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3596
Title: | SOFT SKILLS FACTORS OF EDUCATIONAL ADMINISTRATORS AFFECTING
THE EFFECTIVENESS OF ACADEMIC MANAGEMENT IN SCHOOLS
UNDER PATHUMTHANI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2 ปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อประสิทธิผล การบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 2 |
Authors: | JANYAPORN CHUENCHOM จรรยาพร ชื่นชม Theeraphab Phetmalhkul ธีระภาพ เพชรมาลัยกุล Srinakharinwirot University Theeraphab Phetmalhkul ธีระภาพ เพชรมาลัยกุล theeraphab@swu.ac.th theeraphab@swu.ac.th |
Keywords: | ปัจจัยจรณทักษะ ประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการ ผู้บริหารสถานศึกษา Soft Skills Factors School Administrators Academic Administration Effectiveness |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purposes of this research are as follows: (1) to study the level of academic administration effectiveness; (2) to study the level of school administrators’ soft skills; (3) to examine the relationship between soft skills and academic administration effectiveness; and (4) to investigate the soft skills factors affecting academic administration effectiveness. The sample consisted of 297 teachers from schools under the Pathum Thani Primary Educational Service Area Office 2 in the 2024 academic year, selected using stratified random sampling followed by simple random sampling. The research instrument was a five-point Likert scale questionnaire. The overall reliability coefficient was .97, with reliability coefficients of .96 for academic administration effectiveness and .94 for soft skills factors. Data were analyzed using mean, percentage, standard deviation, Pearson’s correlation coefficient, and standard multiple regression analysis. The results revealed that: (1) the overall level of academic administration effectiveness was high; (2) the overall level of school administrators’ soft skills was high; (3) soft skills were highly and positively correlated with academic administration effectiveness (r = .855, p < .01); and (4) soft skills factors collectively predicted 74.70% of the variance in academic administration effectiveness (R² = .747, p < .01). Leadership skills and higher-order thinking skills had a statistically significant influence at the .01 level, while teamwork had a statistically significant influence at the .05 level. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาระดับประสิทธิผลของการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา 2) เพื่อศึกษาระดับปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษา 3) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษากับประสิทธิผลของการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา และ 4) เพื่อศึกษาปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่าง คือ ครูที่ปฏิบัติงานในสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 2 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 297 คน เลือกโดยวิธี เลือกโดยวิธีจากการสุ่มแบบแบ่งชั้น จากนั้นทำการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถามแบบประมาณค่า 5 ระดับ ค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .97 ค่าความเชื่อมั่นของประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการเท่ากับ .96 และค่าความเชื่อมั่นของปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษาเท่ากับ .94 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการถดถอยพหุคูณแบบวิธีการนำตัวแปรเข้าทั้งหมด ผลการวิจัยพบว่า 1) ระดับประสิทธิผลของการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา โดยรวมอยู่ในระดับมาก 2) ระดับปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษา โดยรวมอยู่ในระดับมาก 3) ปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) กับประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา มีความสัมพันธ์โดยรวมทางบวกอยู่ในระดับสูงมาก มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และ 4) ปัจจัยจรณทักษะ (Soft Skills) ของผู้บริหารสถานศึกษา สามารถร่วมกันพยากรณ์ประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษา ได้ร้อยละ 74.70 และ มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เมื่อพิจารณาตัวแปรพยากรณ์รายด้านพบว่า ภาวะผู้นำ และการคิดขั้นสูง มีอิทธิพลต่อประสิทธิผลการบริหารงานวิชาการของสถานศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เเละการทำงานเป็นทีมมีอิทธิพลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3596 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs661160059.pdf | 4.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.