Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3540
Title: | DEVELOPMENT OF ADDITIONAL SELECTIVE COURSE TO PROMOTE FINANCIALLITERACY OF LOWER PRIMARY SCHOOL CHILDREN. การพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น |
Authors: | SHADATAN COMNEAM ชฎาธาร คำเนียม Ladda Wangphasit ลัดดา หวังภาษิต Srinakharinwirot University Ladda Wangphasit ลัดดา หวังภาษิต laddaw@swu.ac.th laddaw@swu.ac.th |
Keywords: | การพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติม ความฉลาดรู้ทางการเงิน นักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น Development of Additional Selective course financial literacy early elementary school students |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The purpose of this research was to: 1) study the components and indicators of financial literacy for lower primary school students, 2) develop an additional selective course to promote financial literacy for lower primary school students, and 3) examine the effectiveness of the additional selective course to promote financial literacy for lower primary school students. The sample group consisted of 30 Grade 2 students from the Demonstration School of Srinakharinwirot University Prasarnmit (Elementary Division), Ministry of Higher Education, Science, Research and Innovation, in the second semester of 2024. The sample was selected using cluster random sampling with the classroom as the sampling unit. The research instruments included: the additional selective course to promote financial literacy, an assessment form for the appropriateness of components and indicators of financial literacy, an assessment form for the appropriateness of the additional selective course, lesson plans based on the developed course, and a test of financial knowledge and skills and rating scales for assessing financial attitude and behavior. Data were analyzed using mean , standard deviation , paired sample t-test, and effectiveness index.The results of this study revealed that the components and indicators of financial literacy among lower primary school students comprised four key dimensions: (1) Financial Knowledge, (2) Financial Skills, (3) Financial Attitude, and (4) Financial Behavior. The appropriateness of these components and indicators was rated at a high level, with a mean score of 4.27 and a standard deviation of 0.65. The developed additional selective course to promote financial literacy included essential elements such as principles, objectives, content, learning activities, instructional media, and learning assessment and evaluation. The overall appropriateness of the course was also rated at a high level, with a mean score of 4.19 and a standard deviation of 0.71.The effectiveness of the developed course was confirmed through a comparison of pre-test and post-test scores. The findings indicated that students' post-test scores on financial literacy were significantly higher than their pre-test scores at the .05 level of statistical significance. งานวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียน ชั้นประถมศึกษาตอนต้น 2) พัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น 3) ศึกษาประสิทธิผลของหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร (ฝ่ายประถม) จำนวน 1 ห้องเรียน มีนักเรียนจำนวน 30 คน ได้มาด้วยวิธีการสุ่มแบบกลุ่ม(Cluster random sampling) โดยมีห้องเรียนเป็นหน่วยการสุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย 1) หลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น 2) แบบประเมินความเหมาะสมขององค์ประกอบและตัวบ่งชี้ของความฉลาดรู้ทางการเงิน 3) แบบประเมินประสิทธิภาพของหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงิน 4) แผนการจัดการเรียนรู้ตามหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงิน 5) แบบทดสอบวัดความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t-test แบบ dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) ผลการศึกษาองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น มีองค์ประกอบออกเป็น4 ด้าน ได้แก่ ด้านความรู้ทางการเงิน ด้านทักษะทางการเงิน ด้านเจตคติทางการเงิน และด้านพฤติกรรมทางการเงิน ซึ่งองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ของความฉลาดรู้ทางการเงิน มีความเหมาะสมในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย = 4.27 , ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน. = 0.65) 2) ผลการพัฒนาหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้นประกอบด้วย หลักการ วัตถุประสงค์ เนื้อหา การจัดกิจกรรมการเรียนรู้ สื่อการเรียนรู้ และ การวัดและประเมินผลการเรียนรู้ ซึ่งมีประสิทธิภาพอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย = 4.19, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน.=0.71) 3) ผลการหาประสิทธิผลของหลักสูตรรายวิชาเพิ่มเติมเพื่อส่งเสริมความฉลาดรู้ทางการเงินของนักเรียนชั้นประถมศึกษาตอนต้น พบว่า นักเรียนมีคะแนนเฉลี่ยของแแบบทดสอบวัดความฉลาดรู้ทางการเงิน ด้านความรู้ทางการเงิน และด้านทักษะทางการเงิน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และนักเรียนส่วนใหญ่มีความฉลาดรู้ทางการเงิน ด้านเจตคติทางการเงิน อยู่ในระดับเห็นด้วยมากที่สุด (ค่าเฉลี่ย= 2.67, ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน = 0.45) รวมถึงนักเรียนส่วนใหญ่มีความฉลาดรู้ทางการเงินด้านพฤติกรรมทางการเงิน อยู่เป็นประจำ (ค่าเฉลี่ย= 2.74,ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน= 0.41) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3540 |
Appears in Collections: | Faculty of Education |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631120002.pdf | 7.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.