Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3515
Title: EFFECTS OF HEALTH EDUCATION LEARNING MANAGEMENT APPLYING SELF -EFFICACY THEORY TOWARDS ACADEMIC ON THE TOPIC OF ACCIDENT PREVENTION AND FIRST AID FOR LOWER SECONDARY SCHOOL STUDENTS
ผลของการจัดการเรียนรู้สุขศึกษาโดยประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถตนเองที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการป้องกันอุบัติเหตุและการปฐมพยาบาลสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น
Authors: CHAKRIN SIRISOMBUTYUNYONG
ชาครินทร์ ศิริสมบัติยืนยง
Puntasiri Khamthoon
พันธสิริ คำทูล
Srinakharinwirot University
Puntasiri Khamthoon
พันธสิริ คำทูล
puntasiri@swu.ac.th
puntasiri@swu.ac.th
Keywords: การจัดการเรียนรู้สุขศึกษา
ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถตนเอง
การป้องกันอุบัติเหตุ
การปฐมพยาบาล
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Health Education Learning Management
Self-Efficacy Theory
Accident Prevention
First Aid
Learning Achievement
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This quasi-experimental study aimed to: 1) examine the effects of health education learning management applying self-efficacy theory on students’ learning achievement in accident prevention and first aid, 2) compare the pre-test and post-test mean scores of learning achievement between the experimental and control groups, and 3) assess students' satisfaction with the learning approach. The sample consisted of 60 Grade 7 students from Ongkharak Demonstration School who voluntarily participated during the second semester of the 2024 academic year. Participants were divided into experimental and control groups, with 30 in each group. The intervention involved six lesson plans designed based on self-efficacy theory. Instruments used included a learning achievement test, a self-efficacy scale, and a satisfaction questionnaire. Data were analyzed using mean, standard deviation, and t-tests.  The results showed that: 1) the experimental group had significantly higher post-test mean scores in knowledge, attitudes, practices, and self-efficacy compared to their pre-test scores (p < .05); 2) there was a statistically significant difference in post-test scores of learning achievement and self-efficacy between the experimental and control groups (p < .05); and    3) the experimental group reported the highest level of satisfaction with the health education learning management applying self-efficacy theory.
การวิจัยนี้เป็นงานวิจัยกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลของการจัดการเรียนรู้สุขศึกษาโดยประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถตนเองที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเรื่องการป้องกันอุบัติเหตุและการปฐมพยาบาลสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น 2) เปรียบเทียบค่าคะแนนเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการทดลองของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม และ 3) ศึกษาความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้ สุขศึกษา กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 ของโรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ องครักษ์ จำนวน 60 คน ที่ยินดีเข้าร่วมการวิจัยครั้งนี้ ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2567 โดยแบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 30 คน มีการดำเนินการจัดการเรียนรู้สุขศึกษาโดยประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถตนเอง จำนวน 6 แผน แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบวัดการรับรู้ความสามารถตนเอง และแบบสอบถามความพึงพอใจ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบความแตกต่างด้วยค่าที ผลการวิจัยพบว่า ภายหลังการเข้าร่วมการจัดการเรียนรู้สุขศึกษาโดยประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถตนเอง 1) กลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยของคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทั้งทางด้านความรู้ เจตคติ การปฏิบัติ และการรับรู้ความสามารถตนเองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 2) ค่าคะแนนเฉลี่ยของผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและการรับรู้ความสามารถตนเองหลังการทดลองของกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุมมีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และ 3) กลุ่มทดลองมีความพึงพอใจต่อการเข้าร่วมการจัดการเรียนรู้สุขศึกษาโดยประยุกต์ทฤษฎีการรับรู้ความสามารถตนเอง โดยภาพรวมมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมากที่สุด
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3515
Appears in Collections:Faculty of Physical Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641110058.pdf5.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.