Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3392
Title: | THE DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC CREATIVITY THROUGH STEAM EDUCATION IN FORCE AND MOTION TOPIC FOR TENTH GRADE STUDENTS การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ด้วยการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา เรื่อง แรงและการเคลื่อนที่ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 |
Authors: | DUEANPEN HANYUT เดือนเพ็ญ หาญยุทธ Theerapong Sangpradit ธีรพงษ์ แสงประดิษฐ์ Srinakharinwirot University Theerapong Sangpradit ธีรพงษ์ แสงประดิษฐ์ theerapong@swu.ac.th theerapong@swu.ac.th |
Keywords: | ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ สะตีมศึกษา แรงและการเคลื่อนที่ Scientific Creativity STEAM Education Force and Motion |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This research aims to study the effects of science learning on the topic of force and motion using STEAM education in term of scientific creativity and learning achievement among tenth-grade students. The samples were 30 tenth-grade students who studied in the second semester of the 2024 academic year in a school in Nakhon Pathom, selected through purposive sampling. This research is a pre-experimental research using a one group pre-test post-test design. The research instruments consisted of the following: 1) STEAM-based lesson plans; 2) a scientific creativity test; and 3) a learning achievement test. The statistics employed for the analysis of data included mean, standard deviation and percentage mean. The results of this study were as follows: 1) the scientific creativity posttest mean score of the students (M = 40.63, S.D. = 4.25) was higher than the pretest one (M = 37.53, S.D. = 4.18); and 2) the learning achievement posttest mean score (M = 19.63, S.D. = 8.39) was higher than the pretest one (M = 13.23, S.D. = 4.61). การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา ในรายวิชาฟิสิกส์ เรื่อง แรงและการเคลื่อนที่ กลุ่มที่ศึกษาที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้คือนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 30 คน โรงเรียนแห่งหนึ่งในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา จังหวัดนครปฐม ซึ่งได้มาจากวิธีเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองเบื้องต้นตามแบบแผนการวิจัยแบบหนึ่งกลุ่มทดลองก่อนและหลังเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีม 2) แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และ 3) แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าเฉลี่ยร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนกลุ่มตัวอย่างมีคะแนนเฉลี่ยความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์หลังเรียน (M = 40.63, S.D. = 4.25) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 37.53, S.D. = 4.18) และ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนหลังเรียน (M = 19.63, S.D. = 3.89) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 13.23, S.D. = 4.61) |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3392 |
Appears in Collections: | Faculty of Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs641130213.pdf | 8.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.