Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3392
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | DUEANPEN HANYUT | en |
dc.contributor | เดือนเพ็ญ หาญยุทธ | th |
dc.contributor.advisor | Theerapong Sangpradit | en |
dc.contributor.advisor | ธีรพงษ์ แสงประดิษฐ์ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-08-25T07:23:40Z | - |
dc.date.available | 2025-08-25T07:23:40Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 18/7/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3392 | - |
dc.description.abstract | This research aims to study the effects of science learning on the topic of force and motion using STEAM education in term of scientific creativity and learning achievement among tenth-grade students. The samples were 30 tenth-grade students who studied in the second semester of the 2024 academic year in a school in Nakhon Pathom, selected through purposive sampling. This research is a pre-experimental research using a one group pre-test post-test design. The research instruments consisted of the following: 1) STEAM-based lesson plans; 2) a scientific creativity test; and 3) a learning achievement test. The statistics employed for the analysis of data included mean, standard deviation and percentage mean. The results of this study were as follows: 1) the scientific creativity posttest mean score of the students (M = 40.63, S.D. = 4.25) was higher than the pretest one (M = 37.53, S.D. = 4.18); and 2) the learning achievement posttest mean score (M = 19.63, S.D. = 8.39) was higher than the pretest one (M = 13.23, S.D. = 4.61). | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา ในรายวิชาฟิสิกส์ เรื่อง แรงและการเคลื่อนที่ กลุ่มที่ศึกษาที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้คือนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่ศึกษาในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2567 จำนวน 30 คน โรงเรียนแห่งหนึ่งในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา จังหวัดนครปฐม ซึ่งได้มาจากวิธีเลือกตัวอย่างแบบเจาะจง งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงทดลองเบื้องต้นตามแบบแผนการวิจัยแบบหนึ่งกลุ่มทดลองก่อนและหลังเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีม 2) แบบวัดความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ และ 3) แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าเฉลี่ยร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนกลุ่มตัวอย่างมีคะแนนเฉลี่ยความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์หลังเรียน (M = 40.63, S.D. = 4.25) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 37.53, S.D. = 4.18) และ 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนหลังเรียน (M = 19.63, S.D. = 3.89) สูงกว่าก่อนเรียน (M = 13.23, S.D. = 4.61) | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | ความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ | th |
dc.subject | สะตีมศึกษา | th |
dc.subject | แรงและการเคลื่อนที่ | th |
dc.subject | Scientific Creativity | en |
dc.subject | STEAM Education | en |
dc.subject | Force and Motion | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF SCIENTIFIC CREATIVITY THROUGH STEAM EDUCATION IN FORCE AND MOTION TOPIC FOR TENTH GRADE STUDENTS | en |
dc.title | การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ทางวิทยาศาสตร์ด้วยการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะตีมศึกษา เรื่อง แรงและการเคลื่อนที่ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Theerapong Sangpradit | en |
dc.contributor.coadvisor | ธีรพงษ์ แสงประดิษฐ์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | theerapong@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | theerapong@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Science |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs641130213.pdf | 8.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.