Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3370
Title: DEVELOPMENT OF A SUPPLEMENTARY READING BOOK FOR CHINESE STUDENTS ON THE THAI LIFESTYLE IN INHALANT ADVERTISING
การสร้างหนังสืออ่านเพิ่มเติมสำหรับผู้เรียนชาวจีน เรื่อง "วิถีไทยในโฆษณายาดม”
Authors: ZHIHONG LI
ZHIHONG LI
Supak Mahavarakorn
สุภัค มหาวรากร
Srinakharinwirot University
Supak Mahavarakorn
สุภัค มหาวรากร
supak@swu.ac.th
supak@swu.ac.th
Keywords: หนังสืออ่านเพิ่มเติม
ยาดม
โฆษณา
วิถีไทย
ผู้เรียนชาวจีน
supplementary reading book
inhalant
advertising
Thai lifestyle
Chinese students
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: advertisements on Chinese applications, to develop and evaluate the effectiveness of a supplementary reading book for Chinese students on the Thai lifestyle in inhalant advertising, and to examine the students’ satisfaction with the book. The analysis identified three key aspects of Thai lifestyle in the advertisements: traditional herbal wisdom, cultural practices, and the education system. These findings informed the design of research tools, including: 1) a supplementary reading book with eight themed chapters: Chapter 1: "Smell and Apply in One Tube" (Advertising Language in Inhalants); Chapter 2: "Small Size, Easy to Carry" (Packaging of inhalants); Chapter 3: "Extracts from Herbs" (Ingredients of Inhalants); Chapter 4: "Cool and Refreshing" (Geography and Thai Lifestyle); Chapter 5: "Motion Sickness on Cars and Boats" (Traveling by Land and Water); Chapter 6: "Preventing Drowsiness for Students" (Thai Education); Chapter 7: "Same Style as BKPP" (Chinese Consumer Behavior Regarding inhalant); and Chapter 8: "Authentically Thai" (Lifestyles in Inhalant Advertising). 2) post-learning tests, 3) efficiency assessments, and 4) a satisfaction survey. The completed tools evaluated by experts and tested with the target group: nine second-year undergraduate Chinese students majoring in Thai at the Chengdu University, during the second semester. The research employed a one-shot case study design. The results showed that the supplementary reading book achieved an effectiveness score of E1/E2 = 82.67/70, exceeding the benchmark of 70/70. The average satisfaction score was 4.95, indicating that the book was effective for Chinese learners and suitable for instructional use. The book presents Thai lifestyles through inhalant advertisements, a product popular among Chinese consumers, which increase learners’ interest in the Thai language and culture. Students reported high satisfaction, noting that the content is diverse, up-to-date, and well-connected to real life, it effectively enhances students' reading skills and enables them to integrate newly acquired knowledge with their personal experiences.
ปริญญานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประเด็นคือ วิเคราะห์วิถีไทยในโฆษณายาดมจากแอปพลิเคชันจีน สร้างและหาประสิทธิภาพของหนังสืออ่านเพิ่มเติมสำหรับผู้เรียนชาวจีน เรื่อง “วิถีไทยในโฆษณายาดม” และศึกษาความพึงพอใจของผู้เรียนชาวจีนในการใช้หนังสืออ่านเพิ่มเติม ผลการวิจัยพบว่าวิถีไทยที่ปรากฏในข้อความโฆษณายาดมมี 3 ด้าน ได้แก่ ด้านภูมิปัญญาของคนไทยในการใช้สมุนไพร ด้านแนวประพฤติปฏิบัติของคนไทย และด้านการศึกษา ซึ่งผู้วิจัยนำไปเป็นแนวทางในการออกแบบและสร้างเครื่องมือ ได้แก่ 1) หนังสืออ่านเพิ่มเติมสำหรับผู้เรียนชาวจีน เรื่อง “วิถีไทยในโฆษณายาดม” จำนวน 8 บท ได้แก่ บทที่ 1 ใช้ดม ใช้ทา ในหลอดเดียวกัน “ภาษาโฆษณาในยาดม” บทที่ 2 ขนาดเล็ก พกพาง่าย “บรรจุภัณฑ์ของยาดม” บทที่ 3 สารสกัดจากสมุนไพร “ส่วนประกอบของยาดม” บทที่ 4 เย็น สดชื่น “ภูมิศาสตร์กับวิถีชีวิตไทย” บทที่ 5 เมารถ เมาเรือ “การเดินทางด้วยรถและเรือ” บทที่ 6 ป้องกันอาการง่วงนอนสำหรับนักเรียน “การศึกษาของไทย”บทที่ 7 สไตล์เดียวกันกับ BKPP “พฤติกรรมการซื้อยาดมของคนจีน” และบทที่ 8 ของไทยจริง ๆ “วิถีชีวิตในโฆษณายาดม” 2) แบบฝึกหัดระหว่างเรียน 3) แบบฝึกหัดหลังเรียน และ4) แบบสอบถามความพึงพอใจ จากนั้นจึงนำเครื่องมือที่สร้างเสร็จให้ผู้เชี่ยวชาญและกลุ่มทดลองประเมินคุณภาพ แล้วไปทดลองกับกลุ่มเป้าหมายคือ นักศึกษาชาวจีน ระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 วิชาเอกภาษาไทย มหาวิทยาลัยเฉิงตู (Chengdu University) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ โดยใช้รูปแบบ One-shot case study การทดลองกับกลุ่มเป้าหมายแสดงให้เห็นว่า หนังสืออ่านเพิ่มเติมเล่มนี้มีประสิทธิภาพ E1/E2= 82.67/70 ตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้ (E1/E2= 70/70) กลุ่มเป้าหมายมีความพึงพอใจระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ย 4.95 แสดงว่า หนังสืออ่านเพิ่มเติมเล่มนี้มีประสิทธิภาพสำหรับผู้เรียนชาวจีนและสามารถนำไปใช้ในการเรียนการสอนได้อย่างเหมาะสม เนื้อหาในหนังสือแสดงวิถีชีวิตไทยจากข้อความโฆษณาเกี่ยวกับยาดม ซึ่งเป็นสินค้ายอดนิยมอย่างหนึ่งของชาวจีน จึงทำให้ผู้เรียนเกิดความสนใจในการเรียนรู้ภาษาและวัฒนธรรมไทยมากยิ่งขึ้น ผู้เรียนมีความพึงพอใจอย่างมาก เนื่องจากเนื้อหามีความหลากหลาย ทันสมัย และเชื่อมโยงกับชีวิตจริงได้ดี จึงช่วยเสริมสร้างและพัฒนาทักษะการอ่านของผู้เรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ และยังสามารถเชื่อมโยงความรู้ที่ได้รับกับประสบการณ์ของผู้เรียนได้
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3370
Appears in Collections:Faculty of Humanities

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641130203.pdf9.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.