Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3307
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorWANWISA BOONMAen
dc.contributorวันวิษา บุญมาth
dc.contributor.advisorRungrudee Klaharnen
dc.contributor.advisorรุ่งฤดี กล้าหาญth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-06-24T15:02:19Z-
dc.date.available2025-06-24T15:02:19Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued17/1/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3307-
dc.description.abstractThis research aims to study the following: (1) the level of future oriented, self-esteem, career adaptability, and the career engagement of nursing students; (2) the effects of the future oriented and self-esteem on career engagement with the mediating effect of career adaptability of nursing students. The data were collected by a stratified random sampling from 137 nursing students, who were in third and fourth year at Srinakharinwirot University. A questionnaire was used as a tool in this study. The descriptive statistics and Path Analysis (PA) analyzed the data with the following results: (1) the students had a future oriented, self-esteem, career adaptability, and career engagement at a high level; (2) future oriented, with self-esteem, and career adaptability able to explain 64.0% of career engagement; and (3) future oriented had an indirect effect on career engagement through career adaptability (β = 0.37, p < 0.05). Meanwhile, self-esteem had an indirect effect on career engagement through career adaptability (β = 0.24, p < 0.05).en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา (1) ระดับลักษณะมุ่งอนาคต การเห็นคุณค่าในตนเอง ความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพ และความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพของนักศึกษาพยาบาล (2) อิทธิพลของลักษณะมุ่งอนาคต และการเห็นคุณค่าในตนเองที่มีผลต่อความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพของนักศึกษาพยาบาลโดยมีความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพเป็นตัวแปรส่งผ่าน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาคณะพยาบาลศาสตร์ที่ศึกษาในระดับชั้นปีที่ 3-4 มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ จำนวน 137 คน สุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบชั้นภูมิ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงบรรยาย และการวิเคราะห์เส้นทาง ผลวิจัยพบว่า (1) ระดับลักษณะมุ่งอนาคต การเห็นคุณค่าในตนเอง ความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพ และความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพอยู่ในระดับมาก (2) ตัวแปรลักษณะมุ่งอนาคต การเห็นคุณค่าในตนเอง และความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพ สามารถร่วมอธิบายความแปรปรวนตัวแปรความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพ ได้ร้อยละ 64 และ (3) ลักษณะมุ่งอนาคตมีอิทธิพลทางอ้อมต่อความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพโดยมีความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพเป็นตัวแปรส่งผ่าน (β = 0.37, p < 0.05) ขณะเดียวกันการเห็นคุณค่าในตนเองมีอิทธิพลทางอ้อมต่อความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพโดยมีความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพเป็นตัวแปรส่งผ่าน (β = 0.24, p < 0.05)th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectลักษณะมุ่งอนาคตth
dc.subjectการเห็นคุณค่าในตนเองth
dc.subjectความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพth
dc.subjectความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพth
dc.subjectนักศึกษาพยาบาลth
dc.subjectFuture Orienteden
dc.subjectSelf-esteemen
dc.subjectCareer Adaptabilityen
dc.subjectCareer Engagementen
dc.subjectNursing Studentsen
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleA CAUSAL MODEL OF CAREER ENGAGEMENT AMONG NURSING STUDENTS IN A PUBLIC AUTONOMOUS UNIVERSITY: THE ROLE OF CAREER ADAPTABILITY AS A MEDIATORen
dc.titleปัจจัยเชิงสาเหตุของความยึดมั่นผูกพันทางอาชีพของนักศึกษาพยาบาลในมหาวิทยาลัยกำกับของรัฐแห่งหนึ่ง: บทบาทความเป็นตัวแปรส่งผ่านของความสามารถในการปรับตัวทางอาชีพth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorRungrudee Klaharnen
dc.contributor.coadvisorรุ่งฤดี กล้าหาญth
dc.contributor.emailadvisorrungrudee@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorrungrudee@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF ARTS (M.A.)en
dc.description.degreenameศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs641130164.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.