Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3299
Title: DEVELOPMENT OF A TRAINING CURRICULUM BASED ON PERSONALIZED LEARNING TO ENHANCE THE CHARACTERISTICS OF PROACTIVE YOUTH ENTREPRENEURSHIP FOR HIGH SCHOOL STUDENTS
การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมบนฐานการจัดการเรียนรู้เฉพาะบุคคลเพื่อส่งเสริมคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย
Authors: WEERAPHON KEAWPHUNUAM
วีรพล แก้วพันธ์อ่ำ
Marut Patphol
มารุต พัฒผล
Srinakharinwirot University
Marut Patphol
มารุต พัฒผล
marutp@swu.ac.th
marutp@swu.ac.th
Keywords: การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรม
การเรียนรู้เฉพาะบุคคล
ความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุก
Personalized Learning
Proactive Youth Entrepreneurship
Training Curriculum Development
Issue Date:  17
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research  aimed to: (1) study the characteristics of proactive youth entrepreneurship among high school students, (2) develop a training curriculum based on personalized learning to enhance these characteristics, and (3) evaluate the effectiveness of the developed curriculum. The study adopted a research and development (R&D) methodology and was conducted in three phases. Phase 1 involved identifying the characteristics of proactive youth entrepreneurship among high school students.  Phase 2 focus on developing a training curriculum based on personalized learning to promote these characteristics.  Phase 3 evaluated the effectiveness of the training curriculum and improved it these finding. The training curriculum was implemented piloted with 14 high school students from Thammasat Secondary School, who participated in the Individual Project course during the second semester of the 2023 academic year. Data were analyzed using both quantitative and qualitative methods, Including basic statistics, the Friedman Test, and the Wilcoxon Signed-Rank Test,  with p-values adjusted using the Bonferroni method to assess changes over time and compare pre- and post-training results. The findings revealed that: (1) The characteristics of proactive youth entrepreneurship for high school students consist of three key components designing value through self-identity, generating ideas for transformation, and impactful communication. (2) The training curriculum, comprising four modules over 30 hours. (3) The evaluation results indicated a statistically significant improvement in proactive entrepreneurial characteristics of the participants, with post-training scores higher than pre-training at the .05 significance level. This study underscores the effectiveness of personalized learning in enhancing proactive entrepreneurial characteristics among high school students.
การวิจัยมีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย 2) พัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมบนฐานการจัดการเรียนรู้เฉพาะบุคคลเพื่อส่งเสริมคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย และ 3) ประเมินประสิทธิผลของหลักสูตร การวิจัยใช้ระเบียบวิธีวิจัยและพัฒนา ดำเนินการวิจัยเป็น 3 ระยะ คือ ระยะที่ 1 การศึกษาคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกของผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ระยะที่ 2 การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมบนฐานการจัดการเรียนรู้เฉพาะบุคคลเพื่อส่งเสริมคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายผู้วิจัยพัฒนาหลักสูตร ระยะที่ 3 การประเมินประสิทธิผลของหลักสูตรและปรับปรุงหลักสูตรหลักสูตรฝึกอบรมบนฐานการจัดการเรียนรู้เฉพาะบุคคลเพื่อส่งเสริมคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ผู้วิจัยทดลองใช้หลักสูตรกับผู้เรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย โรงเรียนสาธิตแห่งมหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ในรายวิชาโครงงานเฉพาะบุคคล ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จำนวน 14 คน  วิเคราะห์ข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและคุณภาพด้วยสถิติพื้นฐาน และวิเคราะห์โดยใช้ Friedman Test จากนั้นทำการวิเคราะห์ Wilcoxon Signed-Rank Test เพื่อเปรียบเทียบคู่และปรับค่า p-value ด้วยวิธี Bonferroni ผลการวิจัยพบว่า 1) คุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่  ออกแบบคุณค่าผ่านตัวตน สร้างแนวคิดเพื่อการเปลี่ยนแปลง และสื่อสารทรงพลัง 2) หลักสูตรฝึกอบรมบนฐานการจัดการเรียนรู้เฉพาะบุคคลเพื่อส่งเสริมคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ประกอบด้วย 4 โมดูล ใช้ระยะเวลาในการฝึกอบรมทั้งสิ้น 30 ชั่วโมง 3) ประเมินประสิทธิผลของหลักสูตรฝึกอบรม พบว่าคุณลักษณะความเป็นผู้ประกอบการรุ่นเยาว์เชิงรุกสำหรับผู้เรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายสูงขึ้นตามช่วงเวลาของการทดลองใช้หลักสูตรฝึกอบรมและหลังฝึกอบรมสูงกว่าก่อนฝึกอบรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3299
Appears in Collections:Graduate School

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631150162.pdf8.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.