Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3090
Title: | THE CREATIVE MASCOT FOR PROMOTE TOURISM IDENTITYIN SAMUPRAKRAN PROVINCE การสร้างสรรค์มาสคอต เพื่อส่งเสริมอัตลักษณ์การท่องเที่ยวประจำจังหวัดสมุทรปราการ |
Authors: | THEERAKRAN MARKSUK ธีรกานต์ มากสุข Aran Wanichakorn อรัญ วานิชกร Srinakharinwirot University Aran Wanichakorn อรัญ วานิชกร aran@swu.ac.th aran@swu.ac.th |
Keywords: | มาสคอต อัตลักษณ์ชุมชน การท่องเที่ยว Mascot Community Identity Tourism |
Issue Date: | 19 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The research on the creation of the a mascot to promote tourism in Samut Prakan province is a Research and Development. The objectives of the research were as follows : (1) to study the concept of community identity in Samut Prakan province; (2) to design, develop and create the mascot of the community's identity; (3) to bring the identity of the community to present and survey satisfaction, analyze the average of various identities and apply them to publicity to tourists.The results showed that the tourists are interested in three aspects of identity: (1) tourist attractions, (2) famous products of the province; (3) cultural traditions. The model is created in the form of an animal, a crocodile that is cheerful, cute, and friendly. It is an identity that expresses the famous things of Samut Prakan province with most of the semiotic expressions that are created at the communicative level, similar to real identity objects in the form of cartoon characters. It is attractive to onlookers, feels friendly and easy to understand in combination for communication. Using the creative mascots to promote 4 tourist attractions; (1) Samut Prakan City Observatory (2) Samut Prakan Crocodile Farm (3) Bang Nam Phueng Floating Market (4) Bang Phli Yai Temple and another one exhibition by presenting through different media, The results of the satisfaction assessment of the mascot character for Samut Prakan province are very satisfactory overall, both in terms of memorability and suitability of the mascot. It is also very easy to use as well as linked to the effective promotion of tourism in the province. งานวิจัยการสร้างสรรค์มาสคอต เพื่อส่งเสริมการท่องเที่ยวประจำจังหวัดสมุทรปราการ เป็นงานวิจัยและพัฒนาโดยมีวัตถุประสงค์การวิจัย คือ (1)เพื่อศึกษาถึงแนวความคิดอัตลักษณ์ของชุมชนจากจังหวัดสมุทรปราการสู่การแสดงออกผ่านตัวคาแรคเตอร์ (2)เพื่อประยุกต์ต่อยอดในการสร้างสรรค์ตัวมาสคอตเหล่านั้น (3)เพื่อการโปรโมทถึงวัฒนธรรม การท่องเที่ยวภายในจังหวัดสมุทรปราการ โดยใช้เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล แบบสำรวจถึงพฤติกรรมความสนใจต่อผู้คนที่มีต่อจังหวัดสมุทรปราการ โดยนำข้อมูลที่ได้นำมาวิเคราะห์ ของ อัตลักษณ์ต่างๆในจังหวัดที่ผู้คนให้ความสนใจ ผลการวิจัยค้นได้ผลสรุปคือจากแบบสำรวจอัตลักษณ์ที่ผู้คนให้ความสนใจ มี 4 ด้าน (1)สถานที่ท่องเที่ยว (2)สินค้าของขึ้นชื่อ (3)ประเพณีวัฒนธรรม (4)ลักษณะรูปแบบ โมเดลต้นแบบแล้วนำไปสู่การต่อยอดโดยอัตลักษณ์ที่มาสคอตส่วนใหญ่นำมาใช้ ถูกสร้างในรูปแบบสัตว์ จระเข้ ร่าเริง น่ารัก และ เป็นมิตร เป็นอัตลักษณ์ที่มีการแสดงออกถึงสิ่งที่มีชื่อเสียงของจังหวัดสมุทรปราการ โดยแสดงออกเชิงสัญวิทยาส่วนใหญ่ที่ถูกสร้างความหมายอยู่ในระดับคล้ายคลึงกับวัตถุอัตลักษณ์จริงในลักษณะตัวการ์ตูน เพื่อดึงดูดให้กับผู้พบเห็น เป็นมิตร เข้าใจง่ายในการผสมผสาน การใช้สื่อสาร โดยผลประเมินความพึงพอใจมาสคอตคาแรคเตอร์สำหรับจังหวัดสมุทรปราการ ผู้วิจัยได้ทดลองนำไปใส่ทั้งหมด 4 สถานที่ ได้แก่ (1)หอชมเมืองจังหวัดสมุทรปราการ(2)ฟาร์มจระเข้สมุทปราการ(3)ตลาดน้ำบางน้ำผึ้ง(4)วัดบางพลีใหญ่ และ จัดนิทรรศการแสดงผลงาน 1 แหล่ง ด้วยการนำเสนอ สื่อที่แตกต่างกัน โดยอ้างอิงจากมีความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมากทั้งในด้าน ความน่าจดจำ ความเหมาะสมของมาสคอต รวมไปถึง ความง่ายต่อการนำไปใช้เป็นอย่างมาก ตลอดจนเชื่อมโยงสู่การส่งเสริมการท่องเที่ยวของจังหวัดอย่างมีประสิทธิภาพ |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3090 |
Appears in Collections: | College of Creative Industry |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130238.pdf | 8.95 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.