Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3083
Title: THE INFLUENCE OF EXPERIENTIAL MARKETING AND ELECTRONICWORD-OF-MOUTH ON THE DECISION-MAKING TO PURCHASING JELLY FOOD SUPPLEMENT PRODUCTS ON TIKTOK APPLICATION OF CONSUMERS IN BANGKOK
อิทธิพลของการตลาดเชิงประสบการณ์และการสื่อสารปากต่อปากผ่านทางอิเล็กทรอนิกส์ต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเจลลี่คุมน้ำหนักผ่าน TIKTOK ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: SARAYUT CHAHLADCHAHLAM
ศรายุธ ฉลาดแฉลม
Sedtawat Prommasit
เศรษฐวัสภุ์ พรมสิทธิ์
Srinakharinwirot University
Sedtawat Prommasit
เศรษฐวัสภุ์ พรมสิทธิ์
sedtawat@swu.ac.th
sedtawat@swu.ac.th
Keywords: การตลาดเชิงประสบการณ์
การสื่อสารปากต่อปากผ่านทางอิเล็กทรอนิกส์
การตัดสินใจซื้อ
ผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเจลลี่คุมน้ำหนัก
Experiential marketing
electronic word-of-mouth communication
Purchase decisions
Weight loss jelly dietary supplement
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this research are to study the influence of experiential marketing and electronic word-of-mouth on the decision-making to purchasing jelly food supplement products on TikTok application among consumers in Bangkok. The sample purchased weight control jelly dietary supplement products through TikTok, aged 20 and over. There were 385 people who took the questionnaire, with a reliability of 0.5 The statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, a t-test, One-Way Analysis of Variance and Multiple Regression Analysis. The results indicated that the respondents were female, aged 30-34, with or without a Bachelor’s degree, single, married, separated, or widowed, with a monthly income of 30,001-45,000 Baht and worked as private company employees. The influence of experiential marketing electronic word-of-mouth communication and decision-making on purchasing were found to be at the highest level overall and in terms of age and a different status, the decision to purchase was significantly different at .05. The experiential marketing factors affected decisions to purchase with a statistical significance at 0.05. These variables had an effect of 31.9 %. The factors of electronic word-of-mouth communication, consisting of quality and reliability affected decisions to purchase at a statistically significant level of 00.5. These variables had an effect of 12%.
งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของการตลาดเชิงประสบการณ์และการสื่อสารปากต่อปากผ่านทางอิเล็กทรอนิกส์ต่อการตัดสินใจซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเจลลี่คุมน้ำหนักผ่าน TIKTOK ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครที่เคยซื้อผลิตภัณฑ์อาหารเสริมเจลลี่คุมน้ำหนักผ่าน TikTok ที่มีอายุ 20 ปี ขึ้นไป จำนวน 385 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐานได้แก่ การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 30-34 ปี มีระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี/ปริญญาตรี มีสถานะโสด/หย่าร้าง/หม้าย/แยกกันอยู่ มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 30,001-45,000 บาท และมีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ปัจจัยการตลาดเชิงประสบการณ์ ปัจจัยการสื่อสารปากต่อปากผ่านทางอิเล็กทรอนิกส์ และการตัดสินใจซื้อ พบว่า โดยภาพรวม อยู่ในระดับมากที่สุด ผลการทดสอบสมมุติฐานพบว่า ด้านอายุและด้านสถานภาพที่แตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ปัจจัยการตลาดเชิงประสบการณ์ด้านผ่านทางการกระทำ ด้านผ่านทางความคิด และด้านผ่านทางการเชื่อมโยง ส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยตัวแปรดังกล่าวส่งผลร้อยละ 31.9%ปัจจัยการสื่อสารปากต่อปากผ่านทางอิเล็กทรอนิกส์ ประกอบด้วย ด้านคุณภาพ และด้านความน่าเชื่อถือส่งผลต่อการตัดสินใจซื้อ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยตัวแปรดังกล่าวส่งผลร้อยละ 12%
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3083
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651160453.pdf3.53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.