Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3081
Title: SOCIAL MEDIA INFLUENCERS AFFECTING PURCHASING DECISION ONUNIQLO BRAND CLOTHING AMONG WORKING-AGE PEOPLE IN BANGKOK
ผู้ทรงอิทธิพลในสื่อสังคมออนไลน์ ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแบรนด์ยูนิโคล่ ของคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: CHOSITA SANGATIKOM
โชษิตา แสงอธิคม
Atchareeya Saknarong
อัจฉรียา ศักดิ์นรงค์
Srinakharinwirot University
Atchareeya Saknarong
อัจฉรียา ศักดิ์นรงค์
atchareeyas@swu.ac.th
atchareeyas@swu.ac.th
Keywords: ผู้ทรงอิทธิพลในสื่อสังคมออนไลน์
การตัดสินใจซื้อเสื้อผ้า
แบรนด์ยูนิโคล่
Social media influencers
Purchasing decision on clothing
Uniqlo brand
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purpose of this research is to study the social media influencers affecting purchasing decision on Uniqlo brand clothing among working-age people in Bangkok. The sample in this research consisted of 400 consumers who bought Uniqlo brand clothing and saw social media influencers. The statistics for data analysis included percentage, mean, standard deviation, t-test, one-way analysis of variance and multiple regression analysis. The research found that most of the respondents were female, between 20-29, held a Bachelor’s degree, a monthly income of less than or equal 15,000 Baht and worked as corporate employees. The opinions of the characteristics of content on social media had good opinions in all aspects, including content quality, interest and benefit. The opinions of attitudes toward social media influencers had good opinions in all aspects, including attractiveness, trustworthiness, expertise, and similarity. The results of the hypothesis testing were as follows: working-age people had different ages, genders, education, average monthly income and occupation made different purchasing decisions on Uniqlo brand clothing at a statistically significant level of 0.05. The characteristics of content on social media in aspects of content quality, interest and benefit affecting to purchasing decision on Uniqlo brand clothing among working-age people in Bangkok at a statistically significant level of 0.05, and the adjusted R2 was 38.9%. Attitudes toward social media influencers in aspects of attractiveness, expertise and similarity affecting purchasing decision on Uniqlo brand clothing among working-age people in Bangkok at a statistically significant level of 0.05 and the adjusted R2 was 40.7%.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผู้ทรงอิทธิพลในสื่อสังคมออนไลน์ ที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแบรนด์ยูนิโคล่ ของคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ คนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานครที่เคยซื้อเสื้อผ้าแบรนด์ยูนิโคล่ และเคยเห็นผู้ทรงอิทธิพลทางสื่อสังคมออนไลน์ จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคุณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 20 – 29 ปี มีระดับการศึกษาปริญญาตรี มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่าหรือเท่ากับ 15,000 บาท และมีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับลักษณะเนื้อหาในสื่อโซเชียลมีเดีย ประกอบด้วย ด้านคุณภาพของเนื้อหา ด้านความน่าสนใจ และด้านประโยชน์ อยู่ในระดับดี ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับทัศนคติที่มีต่อผู้ทรงอิทธิพลทางสื่อสังคมออนไลน์ ประกอบด้วย ด้านความดึงดูดใจ ด้านความไว้วางใจ ด้านความชำนาญเชี่ยวชาญ และด้านความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย อยู่ในระดับดี ผลการทดสอบสมติฐาน พบว่า คนวัยทำงานที่มีเพศ อายุ ระดับการศึกษา รายได้เฉลี่ยต่อเดือน และอาชีพแตกต่างกัน มีการตัดสินใจซื้อเสื้อผ้าแบรนด์ยูนิโคล่ไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ลักษณะเนื้อหาในสื่อโซเชียลมีเดีย ด้านคุณภาพของเนื้อหา ด้านความน่าสนใจ และด้านประโยชน์ มีผลต่อการตัดสินใจเสื้อผ้าแบรนด์ยูนิโคล่ ของคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิตที่ 0.05 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 38.9  ทัศนคติที่มีต่อผู้ทรงอิทธิพลทางสื่อสังคมออนไลน์ ด้านความดึงดูดใจ ด้านความชำนาญเชี่ยวชาญ และด้านความเหมือนกับกลุ่มเป้าหมาย มีผลต่อการตัดสินใจเสื้อผ้าแบรนด์ยูนิโคล่ ของคนวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิตที่ 0.05 โดยสามารถอธิบายได้ร้อยละ 40.7
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3081
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651160441.pdf3.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.