Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3074
Title: | FACTORS INFLUENCING TO PLANTS PURCHASED DECISION OF CUSTOMER IN FACEBOOK GROUPS ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook |
Authors: | TAWIPAT TEPTA ทวิพัฒน์ เทพตา Nattapat Manirochana ณัฏฐพัชร มณีโรจน์ Srinakharinwirot University Nattapat Manirochana ณัฏฐพัชร มณีโรจน์ nattapatm@swu.ac.th nattapatm@swu.ac.th |
Keywords: | พฤติกรรมผู้บริโภค ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด แรงจูงใจด้านอารมณ์ การตัดสินใจซื้อ Customer behaviour Marketing mix Emotional motive Purchase decisions |
Issue Date: | 24 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This research aims to study the following: (1) the marketing mix factors level, the emotional motives level, and decision level of customers in Facebook groups; (2) comparing the differences in purchasing decisions by demographic and customer behavior in Facebook groups; and (3) the marketing mix and the emotional motive influencing plant purchasing decisions of customers in Facebook groups. In order to achieve the purpose of the study, the data were collected by questionnaires from 288 customers in Facebook groups. The data collected was analyzed by descriptive statistics (including Percentage, Mean, and Standard Deviation) and inference statistics (including T-Test, One-way ANOVA, and Multiple Regression Analysis. The results of study showed that: (1) the marketing mix and the emotional motive and decision of customers in Facebook group was at a high level; (2) the differences in the ages and occupations of customers had an effect on plant purchasing decision of customers in Facebook groups, and differences in customer behaviour did not have an effect on the plant purchasing decisions of customers in Facebook groups; (3) the marketing mix included price and product influenced plant purchasing decisions of customers in Facebook groups with a statistical significance level of 0.01 and people were influenced in terms of plant purchasing decisions of customers in Facebook groups with a statistical significance level of 0.05; and (4) the emotional motive in terms of plant purchasing decisions of customers in Facebook groups with a statistical significance level of 0.01. การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ปัจจัยแรงจูงใจด้านอารมณ์ และระดับการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook เปรียบเทียบความแตกต่างของการตัดสินใจซื้อโดยจำแนกตามลักษณะประชากรศาสตร์ และจำแนกตามพฤติกรรมผู้บริโภค รวมถึงศึกษาอิทธิพลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยแรงจูงใจด้านอารมณ์ที่มีต่อการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook ใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการวิจัย โดยมีลักษณะเป็นคำถามปลายปิดและมาตรวัด 5 ระดับ มีกลุ่มตัวอย่างเป็นสมาชิกกลุ่ม Facebook 7 กลุ่ม จำนวน 288 คน วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนา ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สำหรับการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงอนุมาน ได้แก่ สถิติทดสอบความแตกต่างค่าเฉลี่ยของกลุ่มตัวอย่าง 2 กลุ่มที่เป็นอิสระต่อกัน, สถิติวิเคราะห์ค่าความแปรปรวนแบบทางเดียว และสถิติวิเคราะห์ความถดถอยเชิงพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ระดับปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยแรงจูงใจด้านอารมณ์โดยรวมอยู่ในระดับเห็นด้วยมาก สำหรับการวิเคราะห์ความแตกต่างของการตัดสินใจซื้อโดยจำแนกตามลักษณะประชากรศาสตร์และพฤติกรรมของผู้บริโภคพบว่า ผู้บริโภคที่มี อายุ และอาชีพแตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ในกลุ่ม Facebook ที่แตกต่างกัน ส่วนผู้บริโภคที่มี รายได้เฉลี่ยต่อเดือน สถานภาพสมรส และประเภทที่พักอาศัยแตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ในกลุ่ม Facebook ไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในด้านพฤติกรรมของผู้บริโภค พบว่า ผู้บริโภคที่มีพฤติกรรมแตกต่างกันมีการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ในกลุ่ม Facebook ไม่แตกต่างกันในทุกด้าน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 สำหรับการวิเคราะห์อิทธิพลของปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดและปัจจัยแรงจูงใจ ด้วยการวิเคราะห์ด้วยสถิติเชิงอนุมานพบว่า ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา และด้านบุคคล มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยอิทธิพลในการพยากรณ์ ร้อยละ 33.6 สำหรับปัจจัยแรงจูงใจพบว่า แรงจูงใจด้านอารมณ์มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อพรรณไม้ของผู้บริโภคในกลุ่ม Facebook อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 โดยมีอิทธิพลในการพยากรณ์ ร้อยละ 36.6 |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3074 |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs641130094.pdf | 3.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.