Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2826
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | PARITTHA HIRUNYASART | en |
dc.contributor | พริฏฐา หิรัญยะศาสตร์ | th |
dc.contributor.advisor | Benchamas Sirijai | en |
dc.contributor.advisor | เบญจมาส สิริใจ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2024-07-11T03:31:27Z | - |
dc.date.available | 2024-07-11T03:31:27Z | - |
dc.date.created | 2024 | |
dc.date.issued | 24/5/2024 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2826 | - |
dc.description.abstract | The objective of this research is to study the travel information seeking behavior through social media and tourism elements influencing the travel motivation of Generation Y in Bangkok. The data were collected from 400 tourists. The questionnaire was used as a tool to collect data. The statistics used for data analysis included percentage, mean and standard deviation, an independent t-test, One-Way Analysis of Variance and Multiple Regression Analysis. The research found that most of the respondents were female, aged between 28-32, single, held a Bachelor’s degree, as an employee of a private company, with an average monthly income of more than 40,001 Baht. The purpose was for enjoyment and entertainment. The frequency of using social media is five or more times/day. The most convenient time to use social media is from 6:01 p.m.-12:00 a.m. The average time of using social media is no more than four hours/day and mostly using the Facebook platform. The opinions of the elements of tourism in terms of tourism resources, was at a very good level. In terms of tourism marketing, transportation and facilities are at a good level. The results of the hypothesis testing were at a statistically significant level of 0.05, showed that tourists with different genders, ages, occupations, and average monthly incomes have different motivations for traveling. The results of the hypothesis testing were at a statistically significant level of 0.05, and showed that the elements of tourism in tourism marketing, tourism resources and facilities. It influences the travel motivation of Generation Y tourists in Bangkok. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์ในการแสวงหาข้อมูลการท่องเที่ยวและองค์ประกอบของการท่องเที่ยวที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวของกลุ่มนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวายในเขตกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ กลุ่มนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวายที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน โดยใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูล สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติที่ใช้ทดสอบสมมติฐาน คือ การวิเคราะห์ความแตกต่างโดยการหาค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ความถดถอยพหุคูณ ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 28-32 ปี มีสถานภาพโสด มีระดับการศึกษาอยู่ในระดับปริญญาตรี มีอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 40,001 บาทขึ้นไป มีวัตถุประสงค์เพื่อความเพลิดเพลินและความบันเทิง มีความถี่ในการเข้าใช้สื่อสังคมออนไลน์ 5 ครั้งขึ้นไป / วัน มีช่วงเวลาที่สะดวกในการเข้าใช้สื่อสังคมออนไลน์ช่วงเวลา 18.01 น. - 00.00 น. มีระยะเวลาเฉลี่ยในการเข้าใช้สื่อสังคมออนไลน์เวลาเฉลี่ยไม่เกิน 4 ชั่วโมง / วัน และส่วนใหญ่ใช้แพลตฟอร์มเฟซบุ๊ก (Facebook) ผู้ตอบแบบสอบถามมีความคิดเห็นเกี่ยวกับองค์ประกอบของการท่องเที่ยว ด้านทรัพยากรท่องเที่ยวอยู่ในระดับดีมาก ด้านการตลาดท่องเที่ยว ด้านการขนส่ง และด้านสิ่งอำนวยความสะดวกอยู่ในระดับดี ผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า เพศ อายุ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกันมีแรงจูงใจในการท่องเที่ยวแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 องค์ประกอบของการท่องเที่ยว ด้านการตลาดท่องเที่ยว ด้านทรัพยากรท่องเที่ยว และด้านสิ่งอำนวยความสะดวก มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวของกลุ่มนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวายในเขตกรุงเทพมหานคร อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | กลุ่มนักท่องเที่ยว, เจเนอเรชันวาย, พฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์, องค์ประกอบของการท่องเที่ยว, แรงจูงใจในการท่องเที่ยว | th |
dc.subject | Tourists | en |
dc.subject | Generation Y | en |
dc.subject | Social media behavior | en |
dc.subject | Tourism elements | en |
dc.subject | Travel motivation | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.subject.classification | Business | en |
dc.subject.classification | Other service activities | en |
dc.title | TRAVEL INFORMATION SEEKING BEHAVIOR THROUGH SOCIAL MEDIA AND TOURISM ELEMENTS INFLUENCE TRAVEL MOTIVATION OF GENERATION Y TOURISTS IN BANGKOK | en |
dc.title | พฤติกรรมการใช้สื่อสังคมออนไลน์ในการแสวงหาข้อมูลการท่องเที่ยวและองค์ประกอบของการท่องเที่ยวที่มีอิทธิพลต่อแรงจูงใจในการท่องเที่ยวของกลุ่มนักท่องเที่ยวเจเนอเรชันวายในเขตกรุงเทพมหานคร | th |
dc.type | Master’s Project | en |
dc.type | สารนิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Benchamas Sirijai | en |
dc.contributor.coadvisor | เบญจมาส สิริใจ | th |
dc.contributor.emailadvisor | benchamas@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | benchamas@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.) | en |
dc.description.degreename | บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Business administration for society |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs651160448.pdf | 4.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.