Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2795
Title: PHYSICAL EDUCATION LEARNING MANAGEMENT USING SWIMMING ACTIVITIES BASED ON GAMIFICATION THEORY ON SWIMMING SKILLS AND SELF-DISCIPLINE OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS
การจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้กิจกรรมว่ายน้ำตามแนวคิดเกมมิฟิเคชันที่ มีต่อทักษะการว่ายน้ำและความมีระเบียบวินัยของนักเรียนชั้นประถมศึกษา
Authors: KULTIDA BOONSANR
กุลธิดา บุญสาร
Ann Mahakeeta
แอน มหาคีตะ
Srinakharinwirot University
Ann Mahakeeta
แอน มหาคีตะ
ann@swu.ac.th
ann@swu.ac.th
Keywords: เกมมิฟิเคชัน,ทักษะการว่ายน้ำ,ความมีเบียบวินัย
gamification swimming skills
Self-discipline
Issue Date:  24
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The purposes of this study are as follows: (1) to compare the average scores of swimming skills and disciplines and before and after the experimental group, and physical education learning management were based on the concept of gamification. and a control group earning conventional teaching method; and (2) to compare the average scores of swimming skills and discipline after the experiment and between the group learning physical education learning management based on the concept of gamification and the control group learning with a conventional teaching method. A simple was selection from 60 Grade Four students at BangPhliPattanaSuksa School’, 30 students were assigned to the experimental group and 30 students were assigned to the control group. The research instruments were composed of the following: (1) a physical education lesson plan based on the gamification concept; and (2) a discipline assessment. The data was analyzed by means, standard deviation and a t-test. The results of the research are as follows: (1) the average score of the swimming skills and discipline of the experimental group after the practice was significantly higher than before practice at the .05 level; and (2) the mean score of swimming skills and discipline of the experimental group after the practice was significantly higher than the control group at .05, better than the control group that received regular physical education classes, with a statistical significance of .05.
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาผลของการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้กิจกรรมว่ายน้ำตามแนวคิดของเกมมิฟิเคชันที่มีต่อทักษะการว่ายน้ำและการมีระเบียบวินัยของนักเรียนชั้นประถมศึกษา และเปรียบเทียบผลของการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้กิจกรรมว่ายน้ำตามแนวคิดของเกมมิฟิเคชันกับแบบปกติที่มีต่อทักษะการว่ายน้ำและความมีระเบียบวินัย กลุ่มตัวอย่างคือนักเรียนระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบางพลีพัฒนศึกษาลัย ประจำปีการศึกษา 2566 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม (Cluster sampling)  แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 30 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 30 คน รวมกลุ่มตัวอย่าง 60 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้กิจกรรมว่ายน้ำตามแนวคิดเกมมิฟิเคชันและแบบปกติ แบบประเมินทักษะการว่ายน้ำท่าฟรีสไตล์ และแบบวัดความมีระเบียบวินัย นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ผลทางสถิติ หาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสมมุติฐานด้วยสถิติค่าที ผลการวิจัย พบว่า 1) กลุ่มทดลองที่ได้รับการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้กิจกรรมว่ายน้ำตามแนวคิดเกมมิฟิเคชันที่มีต่อทักษะการว่ายน้ำและความมีระเบียบวินัย หลังการทดลองดีกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) หลังการทดลองของกลุ่มทดลองที่ได้รับการจัดการเรียนรู้พลศึกษาโดยใช้กิจกรรมว่ายน้ำตามแนวคิดเกมมิฟิเคชันมีทักษะการว่ายน้ำและความมีระเบียบวินัยดีกว่ากลุ่มควบคุมที่ได้รับการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบปกติอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2795
Appears in Collections:Faculty of Physical Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs621130277.pdf4.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.