Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2673
Title: | FORM OF A SUCCESSFUL Y SERIES รูปแบบของซีรีส์ชายรักชายที่ประสบความสำเร็จ |
Authors: | CHAWINROJ LIKITCHAROENSAKUL ชวินโรจน์ ลิขิตเจริญสกุล Porawan Pattayanon ปรวัน แพทยานนท์ Srinakharinwirot University Porawan Pattayanon ปรวัน แพทยานนท์ porawanp@swu.ac.th porawanp@swu.ac.th |
Keywords: | ซีรี่ส์ ชายรักชาย ประสบความสำเร็จ ซีรี่ส์วาย Series Y Series Successful |
Issue Date: | 15 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | The research in the topic of “The Study of Successful Boy’s Love Series” is a qualitative research with the objective of studying and analyzing successful television series in the Boy’s Love genre (known in Thai as “Series Y”). The methodology involves textual analysis of 7 key qualities of the shows studied, which includes Plot, Character, Themes, Setting, Iconography, Audience Appeal, and Ideology. The five Boy’s Love series used in the study were selected from a pool of popular Thai Boy’s Love series that were broadcast in the span of 2017-2022. Through the analysis, the study determines that successful Boy’s Love series have the following key characteristics: 1. Plot – the plot centering on the love story between two men, filled with obstacles but eventually concluding with a happy ending. 2. Character – the lead characters are opposite types of each other. 3. Themes – the popular theme is romance with obstacles initially but with a happy ending. 4. Setting – almost entirely taking place in a university setting. 5. Iconography – using symbolism to emphasize the theme of love and romance. 6. Audience appeal – appeal to the audience using intensely emotional scenes such as fighting scenes to convey the drama of the story. 7. Ideology – emphasizes same-sex relationships and highlighting the social issues regarding sexual equality and family relationships. Additionally, data gathered through in-depth interviews using open-ended questions with creators and researchers finds that there are six factors that determine the success of a Boy’s Love series. These are the quality of the source material, the quality of the plot, the casting, production value, investment, and marketing. การวิจัยเรื่อง “รูปแบบของซีรี่ส์ชายรักชายที่ประสบความสำเร็จ” เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ที่มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและวิเคราะห์รูปแบบของซีรี่ส์ชายรักชาย (ซีรี่ย์วาย) ที่ประสบความสำเร็จ ด้วยวิธีการวิเคราะห์ จาก 7 องค์ประกอบทฤษฎี textual Analysis ได้แก่ การเล่าเรื่อง (Plot) ตัวละคร (Character) แก่นความคิด (Themes) ฉาก (Setting) สัญลักษณ์ (Iconography) การเร้าอารมณ์ (Audience appeal) และอุดมการณ์ (Ideology) โดยเลือกศึกษาจากซีรี่ส์ชายรักชาย (ซีรี่ส์วาย) ที่ออกอากาศในช่วงปี พ.ศ.2560-2565 และได้รับความนิยม ของประเทศไทยจำนวน 5 เรื่อง โดยผลการวิจัยพบว่ารูปแบบของซีรี่ส์ชายรักชาย (ซีรี่ส์วาย) ที่ประสบความสำเร็จประกอบด้วย 1.Plot คงไว้เรื่องของความรักในรูปแบบชาย – ชาย ที่มีอุปสรรคในช่วงต้นแต่ลงท้ายด้วยความสุขและจบเรื่องด้วยความสมหวัง 2. Character มีความเป็น type character ที่สองตัวละครมีความแตกต่างกันอย่างสิ้นเชิง 3. Themes เป็นเรื่องความรักที่มีอุปสรรคแต่จบลงด้วยความสุข 4. Setting เกิดขึ้นในมหาวิทยาลัย 5. Iconography ทั้งหมดเป็นสัญลักษณ์ที่มีความหมายเกี่ยวกับความรัก 6. Audience appeal จากฉากการทะเลาะ ที่เป็นความเข้มข้นของซีนดราม่า ของ main character 7. Ideology เป็นเรื่องของความเสมอภาคทางเพศ และเรื่องความสัมพันธ์ภายในครอบครัว และจากผลการสัมภาษณ์ แบบเชิงลึก (In-depth interview) โดยใช้เครื่องมือเป็นแบบสัมภาษณ์ ใช้ข้อคำถามแบบปลายเปิด (Open-Ended) ผู้สร้างงานและนักวิชาการ พบว่ารูปแบบของ ซีรี่ส์ชายรักชาย (ซีรี่ส์วาย) ที่ประสบความสำเร็จ นั้นขึ้นอยู่กับปัจจัยสำคัญ 6 ประการ ได้แก่ การคัดเลือกบท พล็อตเรื่อง การแคสติ้ง โปรดักชั่น นายทุนหรือเงินลงทุน และการโปรโมทและช่องทางการตลาด |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/2673 |
Appears in Collections: | College of Social Communication Innovation |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130603.pdf | 4.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.