ENHANCEMENT OF GERONTOLOGICAL NURSING COMPETENCY IN EVIDENCE-BASED PRACTICE AMONG NURSING STUDENTS IN THE FACULTY OF NURSING AT PRABOROMARAJCHANOK INSTITUTE

Loading...
Thumbnail Image

Authors

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Srinakharinwirot University

Abstract

The objectives of this study are as follows: (1) to study and analyze the confirmatory factors of gerontological nursing competencies in evidence-based practice; (2) to develop an activity package for the enhancement of gerontological nursing competency in evidence-based practice; and (3) to evaluate the effectiveness of the activity package for the enhancement of gerontological nursing competency in evidence-based practice among nursing students in the Faculty of Nursing at Praboromarajchanok Institute. The sample consisted of nine experts interviewed to study the components of competency; 350 participants were used for the confirmatory factor; seven experts for the draft activity package and the instrument of data collection confirmation; and 20 samples participated in the study of the effectiveness of the activity package. The research instruments were comprised of semi-structured interviews, an evaluation form of gerontological nursing competency with a reliability of .930, a self-reflection tool, a behavioral observation form, a satisfaction assessment form, and an activity package. The statistics used to analyze the data including descriptive statistics, confirmatory factor analysis, and a dependent t-test. The results of the research showed the following: (1) there were four competency components, as follows: (1.1) knowledge of evidence-based practice processes; (1.2) knowledge of searching for and selecting evidence-based practice; (1.3) evidence-based practice skills; and (1.4) attitudes toward evidence-based practice. It had a factor loading between 0.823 and 0.960; (2) the activity package consisted of five training units with 10 activities. The overall suitability average of 4.82 was at the highest level; and (3) a study of the effectiveness of the activity package revealed the mean score of gerontological nursing competencies in evidence-based practice after training increased significantly to a level of .01. The satisfaction of training with activity package was 4.83, or at the highest level.
การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาและวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยันของสมรรถนะการพยาบาลผู้สูงอายุด้านการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ 2) พัฒนาชุดกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการพยาบาลผู้สูงอายุด้านการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ และ 3) ศึกษาประสิทธิผลของชุดกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการพยาบาลผู้สูงอายุด้านการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ของนักศึกษาพยาบาล คณะพยาบาลศาสตร์ สถาบันพระบรมราชชนก กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย ผู้ทรงคุณวุฒิในการสัมภาษณ์เพื่อศึกษาองค์ประกอบสมรรถนะ จำนวน 9 คน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาองค์ประกอบ จำนวน 350 คน ผู้ทรงคุณวุฒิในการยืนยันร่างชุดกิจกรรมและเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล จำนวน 7 คน และกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาประสิทธิผลของชุดกิจกรรม จำนวน 20 คน เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง แบบประเมินสมรรถนะที่มีค่าความเชื่อมั่น .930 แบบบันทึกสะท้อนคิด แบบสังเกตพฤติกรรม แบบประเมินความพึงพอใจ และชุดกิจกรรม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงยืนยัน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัย พบว่า 1) องค์ประกอบสมรรถนะการพยาบาลผู้สูงอายุด้านการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ มี 4 องค์ประกอบ ประกอบด้วย 1.1) ความรู้เกี่ยวกับกระบวนการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ 1.2) ความรู้ในการสืบค้นและเลือกหลักฐานเชิงประจักษ์ 1.3) ทักษะในการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ และ 1.4) ทัศนคติเกี่ยวกับการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ มีค่าน้ำหนักองค์ประกอบระหว่าง 0.823-0.960 2) ชุดกิจกรรมเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการพยาบาลผู้สูงอายุด้านการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ประกอบด้วย 5 หน่วยการฝึกอบรม จำนวน 10 กิจกรรม ทุกกิจกรรมมีความเหมาะสม ค่าเฉลี่ยความเหมาะสมในภาพรวมเท่ากับ 4.82 อยู่ในระดับมากที่สุด 3) ประสิทธิผลของชุดกิจกรรม คะแนนเฉลี่ยสมรรถนะการพยาบาลผู้สูงอายุด้านการใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ของนักศึกษาพยาบาลหลังการฝึกอบรมเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และผลประเมินความพึงพอใจต่อการฝึกอบรมด้วยชุดกิจกรรม เท่ากับ 4.83 อยู่ในระดับมากที่สุด

Description

Citation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By