Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/219
Title: THE LEARNING PROCESS TOWARDS CREATIVE YOUTH
กระบวนการเรียนรู้สู่เยาวชนนักคิดสร้างสรรค์
Authors: SHOTIWEAT UNGKLENG
โชติเวชญ์ อึ้งเกลี้ยง
Pissamai Ratanarojsakul
พิศมัย รัตนโรจน์สกุล
Srinakharinwirot University. Faculty of Education
Keywords: กระบวนการเรียนรู้
ความคิดสร้างสรรค์
จิตสาธารณะ
เยาวชนนักคิดสร้างสรรค์
โครงการ Move World Together
Learning-Process
Creative thinking
Public mind
Creative youth
Move World Together Project
Issue Date:  19
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This qualitative research tries to understand important constructive factors of creative youth and to study creative thinking learning process of the Move World Together project. The methodology based on the grounded theory approach. Data in this research was divided into two sectors of different key informants. The first sector of data was collected from youth creative thinkers, project consultants, youths’ guardians from Khonkhaen and Nakon Phanom province, while the other sector was collected from the initiator, manager, and the officer from the Move World Together project, comprised of 10 persons in total. Findings from the first sector reveal that important factor affecting youth creative thinker consists of internal attribution namely; commitment, courage, imagination, learning skills, as well as experiences in public space. The main learning creators are parents, teachers, friends, and thinker model. Likewise, contributing factors such as the way of life, home, school, and community are crucial to the forming of youth thinker prior to their participation in the Move World Together program.  In the second sector, the study found that learning process for creative thinking development of the Move World Together project, which has been formed through three workshops and two activities, called – “Immunity”, were broken into eight learning steps as follows; 1) Preparation 2) Problem Finding 3) Cause-Effect Analysis 4) Incubation 5) Critical Creation 6) Evaluation 7) Verification and Implementation and 8) Acceptance Finding  
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการทำความเข้าใจต่อปัจจัยสำคัญในการประกอบสร้างเยาวชนนักคิดสร้างสรรค์ และเพื่อศึกษากระบวนการเรียนรู้ความคิดสร้างสรรค์ของโครงการ Move World Together (MWT) โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยระเบียบวิธีการสร้างทฤษฎีจากฐานราก การเก็บและวิเคราะห์ข้อมูลจากกลุ่มเป้าหมายสองส่วน ได้แก่ เยาวชนนักคิดสร้างสรรค์จากจังหวัดขอนแก่นและนครพนมรวม 10 คน รวมถึงครูที่ปรึกษาโครงงาน ผู้ปกครองเยาวชน และผู้ริเริ่ม ผู้บริหาร และผู้ปฏิบัติการในMWT ผลการวิจัยส่วนที่ 1 พบว่า ปัจจัยสำคัญเพื่อพัฒนาเยาวชนนักคิดสร้างสรรค์ ประกอบไปด้วย คุณลักษณะภายในตน คือ ความมุ่งมั่น กล้าหาญ จินตนาการ ทักษะแห่งการเรียนรู้ รวมถึงมีประสบการณ์ในพื้นที่สาธารณะ ผู้สร้างการเรียนรู้ที่สำคัญ คือ พ่อแม่ ครู เพื่อน นักคิดต้นแบบ และมีวิถีชีวิต บ้าน โรงเรียน และชุมชน ที่ร่วมบ่มเพาะเยาวชนนักคิดสร้างสรรค์ก่อนที่จะเข้าสู่โครงการ MWT ผลการวิจัยส่วนที่ 2 พบว่ากระบวนการเรียนรู้เพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ของโครงการ MWT ที่เกิดขึ้นผ่าน 3 ค่าย 2 กิจกรรม เพื่อพัฒนาเยาวชนให้เป็นผู้มีความรู้ ความคิด และจิตสาธารณะ ที่เรียกว่า "ภูมิคุ้มกัน" โดยแบ่งเป็น 8 ขั้นการเรียนรู้คือ 1) ขั้นเตรียมความพร้อม 2) ขั้นคิดค้นปัญหาร่วมกัน 3) ขั้นวิเคราะห์สาเหตุและผลกระทบ 4) ขั้นระยะฟักตัวทางความคิด 5) ขั้นคิดสร้างสรรค์อย่างมีวิจารณญาณ 6) ขั้นประเมินค่าความคิดสร้างสรรค์ 7) ขั้นทดสอบความคิดและการลงมือทำ และ 8) ขั้นยอมรับความสำเร็จจากจากค้นพบ
Description: MASTER OF EDUCATION (M.Ed.)
การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/219
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs571130464.pdf4.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.