Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/202
Title: MOTIVATION FACTORS INFLUENCING THE JOB SATISFACTION OF COMMERCIAL BANK EMPLOYEES IN THE BANGKOK METROPOLITAN AREA
ปัจจัยจูงใจที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการทำงานของพนักงานธนาคารพาณิชย์ในเขตกรุงเทพมหานคร
Authors: THANITA RAKTHAI
ฐานิตา รักไทย
Yanapol Sangsunt
ญาณพล แสงสันต์
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ปัจจัยจูงใจ
ความพึงพอใจในการทำงาน
พนักงานธนาคารพาณิชย์
Motivation factors
Job Satisfaction
Commercial Bank Employees
Issue Date:  17
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This research intended to study the motivation factors influencing the job satisfaction employees of commercial bank in the Bangkok metropolitan area.The population in this study consisted of four hundred people employed by the big five commercial bank.In the data analysis, the researcher used the collected data from the questionnaire to analyze the data using descriptive analysis, mean, percentage, standard deviation statistics for hypothesis testing and multiple regression analysis.The results of this research were found as follows: most of the responders were female between twenty nine to thirty five years of age, single, worked as an officer, work with seven to twelve years of work experience and salary between 25,001 to 35,000 Baht.Motivation factors which was obtained through, were satisfactory and at good level.The result of the hypothesis testing were as follows: growth needs ,such as: responsibility ,advancement, work content, recognition and achievement and could all predict value satisfaction at a level of .01 with predictability of 76.9%;relatedness needs had the following results: relationships with supervisors and interpersonal relations.The value satisfaction was at a level of 0.01 with predictability of 73.8% ;existence needs had the following results safe and healthy working conditions, adequate and fair compensation, work and total life spaces.All of the factors could be predicted with a value satisfaction of .01 and a predictability of 69.7%.
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาปัจจัยจูงใจที่ส่งผลต่อความพึงพอใจในการทำงานของพนักงานธนาคารพาณิชย์ในเขตกรุงเทพมหานคร ประชากรที่ใช้ในการศึกษาคือพนักงานธนาคารพาณิชย์ไทยขนาดใหญ่ทั้ง 5 แห่ง ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ในการวิเคราะห์ข้อมูลผู้วิจัยนำข้อมูลที่รวบรวมได้จากแบบสอบถามมาวิเคราะห์โดยใช้สถิติเชิงพรรณนา ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบสมมติฐานใช้การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ ผลวิจัยพบว่า ผู้ที่ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุ 29 – 35 ปี สถานภาพโสด การศึกษาระดับปริญญาตรี ตำแหน่งงานระดับปฏิบัติการ อายุงาน 7 – 12 ปี และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 25,001 – 35,000 บาท ปัจจัยจูงใจมีความคิดเห็นอยู่ในระดับเห็นด้วยมากทุกด้าน สามารถเรียงลำดับได้ดังนี้ 1) ด้านความต้องการความเจริญก้าวหน้า ได้แก่ ด้านความรับผิดชอบในงาน,ด้านโอกาสที่จะก้าวหน้าในอนาคต,ด้านลักษณะของงาน,ด้านการได้รับการยอมรับนับถือ และด้านความสำเร็จของงาน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 สามารถร่วมกันทำนายความพึงพอใจโดยรวมได้ร้อยละ 76.9 2) ด้านความต้องการมีสัมพันธภาพที่ ได้แก่ ด้านความสัมพันธ์กับหัวหน้างานและด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 สามารถร่วมกันทำนายความพึงพอใจโดยรวมได้ร้อยละ 73.8 3) ด้านความต้องการมีชีวิตอยู่รอด ได้แก่ ด้านความปลอดภัย อาชีวอนามัย และสภาพแวดล้อมในการทำงาน,ด้านสวัสดิการและค่าตอบแทน และด้านความสมดุลระหว่างงานกับชีวิตส่วนตัว อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 สามารถร่วมกันทำนายความพึงพอใจโดยรวมได้ร้อยละ 69.7
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/202
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs591130176.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.