Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/946
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | TANYAPORN POTIBUTRA | en |
dc.contributor | ธัญญาภรณ์ โพธิบุตรา | th |
dc.contributor.advisor | Sumattra Saenwa | en |
dc.contributor.advisor | ศุมรรษตรา แสนวา | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University. Faculty of Humanities | en |
dc.date.accessioned | 2021-03-19T07:24:24Z | - |
dc.date.available | 2021-03-19T07:24:24Z | - |
dc.date.issued | 18/12/2020 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/946 | - |
dc.description | MASTER OF ARTS (M.A.) | en |
dc.description | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต (ศศ.ม.) | th |
dc.description.abstract | The purposes of this research are to study the competencies and guidelines for the development of competencies of reference information professionals in Health Sciences libraries. This study used in-depth interviews as the research instrument for data collection from the key informants. The proposal of the guidelines for the development of the competencies was evaluated by experts. The results of this research indicated that the reference information professionals required to have competency regarding their positions and knowledge, such as specialized information, sources and specialized information organization, specialized information services, Health Sciences Information service skills, information resources in Health Sciences organization and specialized research. The personal characteristics include professional ethics, self-management, emotional intelligence, human relations, service mind, leadership, self-development and lifelong learning, responsibility, achievement motivation, credibility and trustworthiness, initiative, and adaptation. The research found that the guidelines for the development of competencies required development in three aspects, including personnel development, organizational development, and the development of supporting elements. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสมรรถนะ และแนวทางการพัฒนาสมรรถนะนักสารสนเทศบริการตอบคำถามและช่วยค้นคว้าของห้องสมุดทางด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกเก็บรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มผู้ให้ข้อมูลหลัก และใช้วิธีการประเมินร่างแนวทางการพัฒนาสมรรถนะโดยผู้ทรงคุณวุฒิ ผลการวิจัยพบว่า นักสารสนเทศบริการตอบคำถามและช่วยค้นคว้าของห้องสมุดทางด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพจะต้องมีสมรรถนะตามตำแหน่งด้านความรู้ ได้แก่ สารสนเทศเฉพาะทาง แหล่งและการจัดระบบสารสนเทศเฉพาะทาง การบริการสารสนเทศเฉพาะทาง โดยมีทักษะในการบริการสารสนเทศทางวิทยาศาสตร์สุขภาพ การจัดการแหล่งสารสนเทศทางวิทยาศาสตร์สุขภาพ และการวิจัยเฉพาะทาง ในส่วนของคุณลักษณะส่วนบุคคลต้องประกอบด้วย จรรยาบรรณวิชาชีพ การจัดการตนเองและความฉลาดทางอารมณ์ มนุษยสัมพันธ์ จิตบริการ ภาวะผู้นำ การพัฒนาตนเองและเรียนรู้ตลอดชีวิตความรับผิดชอบ แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ ความน่าเชื่อถือและน่าไว้วางใจ ความคิดริเริ่มสร้างสรรค์ และการปรับตัว สำหรับแนวทางการพัฒนาสมรรถนะพบว่าต้องมีการพัฒนา 3 ด้านคือ การพัฒนาคน การพัฒนาองค์กร และการพัฒนาองค์ประกอบสนับสนุน | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | สมรรถนะ | th |
dc.subject | นักสารสนเทศบริการตอบคำถามและช่วยค้นคว้า | th |
dc.subject | ห้องสมุดทางด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ | th |
dc.subject | Competencies | en |
dc.subject | Reference information professionals | en |
dc.subject | Health Science Library | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.title | GUIDELINES FOR THE DEVELOPMENT OF COMPETENCIES OF REFERENCE INFORMATION PROFESSIONALS IN HEALTH SCIENCES LIBRARIES | en |
dc.title | แนวทางการพัฒนาสมรรถนะนักสารสนเทศบริการตอบคำถามและช่วยค้นคว้าของห้องสมุดทางด้านวิทยาศาสตร์สุขภาพ | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
Appears in Collections: | Faculty of Humanities |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs592130003.pdf | 3.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.