Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/869
Title: FREE INDEPENDENT FOREIGN TOURISTS’ SERVICE USAGE BEHAVIORS FOR ACCOMMODATION BUSINESSES IN BANGKOK METROPOLIS BUSINESS AREA:A CASE STUDY OF SUKHUMVIT22 AND SUKHUMVIT24 AREA
พฤติกรรมการใช้บริการธุรกิจที่พักย่านธุรกิจในพื้นที่กรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่เดินทางด้วยตนเองกรณีศึกษา: ถนนสุขุมวิท22และสุขุมวิท24
Authors: NICHALEE SUNLAKAVIT
ณิชารีย์ สัลเลขวิทย์
Tanapoom Ativetin
ธนภูมิ อติเวทิน
Srinakharinwirot University. Faculty of Business Administration for Society
Keywords: ธุรกิจที่พัก
นักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ
พฤติกรรมการใช้บริการ
Accommodation Businesses
Foreign Tourists
Service Usage Behaviors
Issue Date:  20
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: The objectives of this research aimed to study the service usage behaviors of free independent foreign tourists with regard to accommodation businesses in the Bangkok metropolitan business area, a case study of the Sukhumvit22 and Sukhumvit24 area. The samples included four hundred foreign tourists. The descriptive statistics were applied to analyze frequency, percentage, standard deviation, mean, t-test, one-way ANOVA and Enter Multiple Regression Analysis. The results of the research findings were as follows: Most of respondents were female, aged between twenty to twenty nine years, married, worked as private company employees, with an average monthly income of between 1,001 to 2,000 American dollars and they were all Asian. Moreover, they tended to travel as a group and stayed in one to three star hotels. The results of the hypothesis testing revealed a statistically significant level of 0.05, as follows: 1. Foreign tourists with different demographic factors including occupation, average monthly income and types of accommodation had different service usage behaviors in terms of the accommodation businesses. 2. The service marketing mix factors have correlated with the usage behaviors of foreign tourists toward the accommodation businesses, based on overall agreement. The minor factors included the price and place factors. 3. The usage behaviors of foreign tourists in term of overall satisfaction and the best locations to stay have affected with the trends towards service usage in the future in term of the revision of accommodation service when the total expenses increased, recommend the accommodation to family, friend and colleague and using the accommodation service in the future. In term of the total expenses of accommodation service also affected with the trends towards service usage in the future in term of using the accommodation service in Sukhumvit 22 and Sukhumvit 24 in the future.
การศึกษาค้นคว้าวิจัยครั้งนี้ มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้บริการธุรกิจที่พักย่านธุรกิจในพื้นที่กรุงเทพมหานคร ของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่เดินทางด้วยตนเอง กรณีศึกษา: ถนนสุขุมวิท22และสุขุมวิท24 จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลคือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าสถิติร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์เชิงถดถอยพหุคูณ ด้วยวิธีการ Enter ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 20 – 29 ปี มีสถานภาพโสด ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน มีรายได้ต่อเดือนระหว่าง 1,001-2,000 ดอลลาร์สหรัฐอเมริกา มีภูมิลำเนาจากภูมิภาคเอเชีย เดินทางเข้ามาใช้บริการธุรกิจที่พักเป็นกลุ่ม และเลือกใช้บริการธุรกิจที่พักประเภทโรงแรม ระดับ 1-3 ดาว ผลการทดสอบสมมติฐานด้วยวิธีการทางสถิติที่ระดับนัยสำคัญ 0.05 พบว่า 1.นักท่องเที่ยวที่มีอาชีพ รายได้ต่อเดือน และประเภทของที่พักแตกต่างกัน มีพฤติกรรมในการเข้าใช้บริการที่พักถนนสุขุมวิท22และสุขุมวิท24 แตกต่างกัน 2. ปัจจัยด้านกระบวนการด้านการบริการ มีความสัมพันธ์ต่อพฤติกรรมการเข้าใช้บริการที่พักถนนสุขุมวิท22และสุขุมวิท24 มากที่สุด ตามด้วยปัจจัยทางด้านราคาและปัจจัยด้านช่องทางการจัดจำหน่าย 3. พฤติกรรมการใช้บริการในด้านความพึงพอใจโดยรวมจากการใช้บริการ และในด้านความคิดที่ว่าที่พักบริเวณถนนสุขุมวิท 22 และสุขุมวิท 24 เป็นบริเวณที่พักที่ดีที่สุดเมื่อจำเป็นต้องเข้ามาพักที่กรุงเทพมหานคร มีผลต่อแนวโน้มการเข้าใช้บริการที่พักบริเวณถนนสุขุมวิท 22 และสุขุมวิท 24 ในอนาคต ในด้านการกลับมาใช้บริการซ้ำในกรณีที่ราคาเพิ่มขึ้น การบอกต่อและแนะนำที่พักบริเวณนี้แก่ผู้อื่น และแนวโน้มเชิงบวกในการเข้าใช้บริการที่พักบริเวณนี้อีกด้วย อีกทั้งพฤติกรรมการใช้บริการในด้านค่าใช้จ่าย มีผลต่อแนวโน้มการเข้าใช้บริการที่พักบริเวณถนนสุขุมวิท 22 และสุขุมวิท 24 ในอนาคต ในด้านการเข้าใช้บริการที่พักในบริเวณถนนสุขุมวิท 22 และสุขุมวิท 24 ต่อไปในอนาคต และแนวโน้มเชิงบวกในการเข้าใช้บริการที่พักบริเวณนี้
Description: MASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/869
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs581130105.pdf2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.