Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorATCHARA PATTAYen
dc.contributorอัจฉรา ปัตเตย์th
dc.contributor.advisorWarinrampai Rungruangjiten
dc.contributor.advisorวรินรำไพ รุ่งเรืองจิตต์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:05:45Z-
dc.date.available2025-08-25T10:05:45Z-
dc.date.created2026
dc.date.issued16/1/2026
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3836-
dc.description.abstract   Currently, live streaming is gaining increasing popularity due to its ability to conveniently reach consumers and create a direct and interactive shopping experience, unlike traditional e-commerce. It also helps build long-term relationships with consumers. Consequently, sellers are adapting to selling through live streaming, resulting in higher market competition, especially in the fashion clothing category, a popular product group for this sales channel. Despite its growing popularity, some consumers still hesitate to make purchase decisions. Sellers, therefore, need effective communication strategies to ensure consumers perceive the value of the products offered. This research aims to 1) study the characteristics of live streaming, including interaction, authenticity, entertainment, and visual appeal; and 2) study perceived value, comprising financial value, functional value, individual value, and social value. The study collected data from 400 individuals aged 21-30 who purchased fashion clothing via live streaming within the past month. The statistical method used for hypothesis testing was multiple regression analysis, with the significance level set at 0.05. The results of the hypothesis testing revealed that characteristics of live streaming, specifically entertainment and visual appeal, significantly influenced the intention to purchase fashion clothing via live streaming at a significance level of 0.05. Moreover, perceived value, including functional, individual, and social aspects, significantly influenced the intention to purchase fashion clothing via live streaming at a significance level of 0.05.en
dc.description.abstractปัจจุบันไลฟ์สตรีมมิ่งกำลังได้รับความนิยมเพิ่มขึ้น เนื่องจากสามารถเข้าถึงผู้บริโภค ได้ง่ายสามารถสร้างประสบการณ์ซื้อขายร่วมกับผู้บริโภคได้โดยตรง ต่างจากการซื้อขายบน อีคอมเมิร์ซแบบเดิม และช่วยสร้างความสัมพันธ์ในระยะยาวกับผู้บริโภค เหตุนี้ผู้ขายจึงปรับตัวใช้การขายผ่านไลฟ์สตรีมมิ่งส่งผลให้การแข่งขันในตลาดสูงขึ้น โดยเฉพาะเสื้อผ้าแฟชั่น เป็นสินค้ายอดนิยมสำหรับการซื้อขายผ่านช่องทางนี้ แม้ไลฟ์สตรีมมิ่งกำลังได้รับความนิยม แต่ยังมีผู้บริโภคบางกลุ่มยังลังเลต่อการตัดสินใจซื้อ ผู้ขายต้องหากลยุทธ์ในการสื่อสาร ให้มีประสิทธิภาพ เพื่อให้ผู้บริโภครับรู้ถึงคุณค่าของสินค้าที่เสนอขาย ดังนั้นการวิจัยครั้งนี้ มีจุดมุ่งหมายคือ 1.) เพื่อศึกษาลักษณะของไลฟ์สตรีมมิ่ง ประกอบด้วย การโต้ตอบ  ความน่าเชื่อถือ ความบันเทิง และความดึงดูดสายตา 2.) เพื่อศึกษาการรับรู้คุณค่า ประกอบด้วย คุณค่าการเงิน คุณค่าการใช้งาน คุณค่าส่วนบุคคล และคุณค่าทางสังคม โดยเก็บข้อมูล จากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน จากผู้มีอายุระหว่าง 21-30 ปี เคยซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นผ่าน ไลฟ์สตรีมมิ่งภายใน 1 เดือนที่ผ่านมา สถิติที่ใช้ในการทดสอบสมมติฐาน คือ สถิติความถดถอยเชิงพหุคูณ (Multiple Regression) ที่ใช้ในการทดสอบสมมุติฐานที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 จากผลการทดสอบสมมติฐาน พบว่า ลักษณะของไลฟ์สตรีมมิ่ง ได้แก่ ความบันเทิง  และความดึงดูดทางสายตา มีผลต่อความตั้งใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นผ่านไลฟ์สตรีมมิ่ง  อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 และการรับรู้คุณค่า ได้แก่ คุณค่าการใช้งาน  คุณค่าส่วนบุคคล และคุณค่าทางสังคมมีผลต่อความตั้งใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นผ่านไลฟ์สตรีมมิ่ง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectลักษณะของไลฟ์สตรีมมิ่งth
dc.subjectการรับรู้คุณค่าth
dc.subjectเสื้อผ้าแฟชั่นผ่านไลฟ์สตรีมมิ่งth
dc.subjectLive Streaming Characteristicsen
dc.subjectPerceived Valueen
dc.subjectFashion Clothing via Live Streamingen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationArts and Humanitiesen
dc.subject.classificationOther service activitiesen
dc.subject.classificationBasic / broad general programmesen
dc.titleTHE CHARACTERISTICS OF LIVE STREAMING AND PERCEIVED VALUE AFFECTING PURCHASE INTENTION OF FASHION CLOTHING VIA LIVE STREAMINGen
dc.titleลักษณะของไลฟ์สตรีมมิ่ง และการรับรู้คุณค่า ที่มีผลต่อความตั้งใจซื้อเสื้อผ้าแฟชั่นผ่านไลฟ์สตรีมมิ่งth
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorWarinrampai Rungruangjiten
dc.contributor.coadvisorวรินรำไพ รุ่งเรืองจิตต์th
dc.contributor.emailadvisorwarinrampai@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorwarinrampai@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs661160382.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.