Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3824
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorNAPASPORN ARCHANAIYANUNen
dc.contributorนภัสพร อาชานัยนันท์th
dc.contributor.advisorPaiboon Archarungrojen
dc.contributor.advisorไพบูลย์ อาชารุ่งโรจน์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:05:44Z-
dc.date.available2025-08-25T10:05:44Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3824-
dc.description.abstractThis research investigated the usage behavior and perceived value of gamification in relation to e-marketplace platform usage trends. The sample consisted of 400 e-marketplace platform users in Thailand, aged 15 and above, with experience in using gamification. The findings revealed that the respondents demonstrated a high overall level of gamification usage behavior and perceived value and a very high overall level of e-marketplace platform usage trends. Hypothesis testing showed statistically significant differences in e-marketplace platform usage trends among users with varying ages, occupations, and average monthly incomes. Specifically, users aged 24-32 years, employed as government officials or state enterprise employees, and earning an average monthly income of 15,001 - 45,000 baht exhibited a higher tendency to use e-marketplace platforms than other groups in areas such as following news and promotions, spending time and purchasing products, participating in activities, and recommending or referring to others. Furthermore, a statistically significant positive correlation was found between the overall gamification usage behavior and perceived value and all aspects of e-marketplace platform usage trends. This indicates that an increase in the overall gamification usage behavior and perceived value leads to a corresponding rise in e-marketplace platform usage trends.en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาพฤติกรรมการใช้งานและการรับรู้คุณค่าของเกมมิฟิเคชันที่มีความสัมพันธ์กับแนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลส กลุ่มตัวอย่างคือผู้ใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสในประเทศไทยที่มีอายุ 15 ปีขึ้นไป และมีประสบการณ์ในการใช้งานเกมมิฟิเคชัน จำนวน 400 คน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามมีพฤติกรรมการใช้งานและการรับรู้คุณค่าของเกมมิฟิเคชันโดยรวมอยู่ในระดับสูง และมีแนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสโดยรวมอยู่ในระดับสูงมาก การทดสอบสมมติฐานพบว่า ผู้ใช้งานที่มีอายุ อาชีพ และรายได้เฉลี่ยต่อเดือนแตกต่างกัน มีแนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ โดยผู้ใช้งานที่มีอายุ 24-32 ปี ประกอบอาชีพข้าราชการ/พนักงานรัฐวิสาหกิจ และมีรายได้เฉลี่ยต่อเดือน 15,001 - 45,000 บาท มีแนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสสูงกว่ากลุ่มอื่น ๆ ในด้านการติดตามข่าวสารและโปรโมชัน การใช้เวลาและเลือกซื้อสินค้า การมีส่วนร่วมในกิจกรรม และการแนะนำ/บอกต่อ นอกจากนี้ ยังพบว่าพฤติกรรมการใช้งานและการรับรู้คุณค่าของเกมมิฟิเคชันโดยรวมมีความสัมพันธ์เชิงบวกในทิศทางเดียวกันกับแนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสในทุกด้านอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ นั่นคือ เมื่อพฤติกรรมการใช้งานและการรับรู้คุณค่าของเกมมิฟิเคชันโดยรวมเพิ่มขึ้น แนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสก็จะเพิ่มขึ้นด้วยเช่นกันth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectเกมมิฟิเคชันth
dc.subjectพฤติกรรมผู้ใช้งานth
dc.subjectการรับรู้คุณค่าth
dc.subjectแนวโน้มการใช้งานth
dc.subjectอีมาร์เก็ตเพลสth
dc.subjectGamificationen
dc.subjectUser behavioren
dc.subjectPerceived valueen
dc.subjectUsage trendsen
dc.subjecte-marketplaceen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationBusinessen
dc.subject.classificationInformation and communicationen
dc.subject.classificationSociology and cultural studiesen
dc.titleUSAGE BEHAVIOR AND PERCEIVED VALUE OF GAMIFICATION RELATED TOE-MARKETPLACE PLATFORM USAGE TRENDSen
dc.titleพฤติกรรมการใช้งานและการรับรู้คุณค่าของเกมมิฟิเคชันที่มีความสัมพันธ์กับแนวโน้มการใช้งานแพลตฟอร์มอีมาร์เก็ตเพลสth
dc.typeMaster’s Projecten
dc.typeสารนิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorPaiboon Archarungrojen
dc.contributor.coadvisorไพบูลย์ อาชารุ่งโรจน์th
dc.contributor.emailadvisorpaiboona@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorpaiboona@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF BUSINESS ADMINISTRATION (M.B.A.)en
dc.description.degreenameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิต (บธ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Business administration for society

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs661160361.pdf4.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.