Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3737
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPIMNAPASSARA HONGJOYen
dc.contributorพิมพ์นภัสสรา หงษ์จ้อยth
dc.contributor.advisorSittipong Wattananonsakulen
dc.contributor.advisorสิทธิพงศ์ วัฒนานนท์สกุลth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T10:02:25Z-
dc.date.available2025-08-25T10:02:25Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3737-
dc.description.abstractThis research consisted of two studies. The first study aimed to examine the validity of a causal model, based on the expectancy-value theory, explaining innovative thinking competencies. The causal variables included perceived university support, innovative self-concept, expectancy, and value. Participants were 738 undergraduates. Structural equation modeling results showed that the proposed model fit the empirical data. The second study investigated the effects of a newly developed program on innovative thinking competencies. A mixed methods research approach with an embedded design was adopted. The first phase employed a quasi-experimental design to evaluate program effectiveness, while the second phase utilized a qualitative approach to explore students’ learning processes. The sample included 144 undergraduates. Results from multivariate analysis of variance revealed that students in the experimental group scored significantly higher than the control group in expectancy, value, and innovative thinking competencies. Furthermore, a structural model confirmed the program’s influence on innovative thinking competencies through the mediating roles of expectancy and value. Qualitative data also supported the finding that the program boosted students’ expectancy and value, thereby enhancing their innovative thinking competencies.en
dc.description.abstractการวิจัยนี้ประกอบด้วย 2 การศึกษา โดยการศึกษาที่ 1 มีวัตถุประสงค์เพื่อตรวจสอบความตรงของโมเดลความสัมพันธ์เชิงสาเหตุภายใต้กรอบทฤษฎีความคาดหวัง–การให้คุณค่า ที่มุ่งอธิบายสมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรมของนักศึกษา ตัวแปรเชิงสาเหตุและตัวแปรส่งผ่านที่ศึกษา ได้แก่ การรับรู้การสนับสนุนจากมหาวิทยาลัย อัตมโนทัศน์ด้านนวัตกรรม ความคาดหวัง และการให้คุณค่า กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาปริญญาตรีจำนวน 738 คน ผลการวิเคราะห์โมเดลสมการเชิงโครงสร้าง พบว่า โมเดลที่เสนอมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ การศึกษาที่ 2 มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมเสริมสร้างสมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรม โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสานวิธีแบบการออกแบบเชิงซ้อน แบ่งออกเป็น 2 ระยะ ได้แก่ ระยะที่ 1 เป็นการวิจัยเชิงปริมาณแบบกึ่งทดลอง เพื่อทดสอบผลของโปรแกรม และระยะที่ 2 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ เพื่อทำความเข้าใจกระบวนการเรียนรู้ของนักศึกษาที่เข้าร่วมโปรแกรม กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาปริญญาตรีจำนวน 144 คน ผลการวิเคราะห์ความแปรปรวนพหุคูณ พบว่า กลุ่มทดลองมีคะแนนความคาดหวัง การให้คุณค่า และสมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรมสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ นอกจากนี้ การตรวจสอบโมเดลอิทธิพลของโปรแกรมที่มีผลต่อสมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรม โดยมีความคาดหวังและการให้คุณค่าเป็นตัวแปรส่งผ่าน ยังแสดงให้เห็นว่าโมเดลดังกล่าวมีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ ข้อมูลเชิงคุณภาพยังสนับสนุนผลการวิจัยเชิงปริมาณ โดยสะท้อนว่า เมื่อได้รับโปรแกรม นักศึกษามีความคาดหวังและการให้คุณค่าที่เพิ่มขึ้น ซึ่งส่งผลให้สมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรมของนักศึกษาเพิ่มขึ้นด้วยth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectสมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรมth
dc.subjectโปรแกรมส่งเสริมแรงจูงใจth
dc.subjectนักศึกษาปริญญาตรีth
dc.subjectInnovative thinking competenciesen
dc.subjectMotivational programen
dc.subjectUndergraduatesen
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationPsychologyen
dc.titleDEVELOPMENT OF MOTIVATIONAL ENHANCING PROGRAM BASED ONTHE EXPECTANCY-VALUE THEORY FOR PROMOTING INNOVATIVE THINKING COMPETENCIES FOR ENTREPRENEURSHIP IN UNDERGRADUATE STUDENTSen
dc.titleการพัฒนาโปรแกรมส่งเสริมแรงจูงใจด้วยทฤษฎีความคาดหวังและการให้คุณค่าเพื่อเสริมสร้างสมรรถนะการคิดเชิงนวัตกรรมสำหรับการเป็นผู้ประกอบการในนักศึกษาปริญญาตรีth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorSittipong Wattananonsakulen
dc.contributor.coadvisorสิทธิพงศ์ วัฒนานนท์สกุลth
dc.contributor.emailadvisorsittipongw@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsittipongw@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF PHILOSOPHY (Ph.D.)en
dc.description.degreenameปรัชญาดุษฎีบัณฑิต (ปร.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Institute of Research in Behavioral Science

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631150111.pdf3.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.