Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3643
Title: | DEVELOPMENT OF A COVER DANCE ACTIVITY SET TO DEVELOP AND ENHANCE THE POTENTIAL OF SOFT SKILLS IN PREPARATION FOR ENTERING INTO THE EARLY WORK การพัฒนาชุดกิจกรรมคัฟเวอร์แดนซ์ เพื่อพัฒนาและเสริมศักยภาพทักษะด้านจรณทักษะ ในการเตรียมความพร้อมเข้าสู่ในการทำงานช่วงต้น |
Authors: | WARATCHAYA CHOLVITEE วรัชยา ชลวิถี Dharakorn Chandnasaro ธรากร จันทนะสาโร Srinakharinwirot University Dharakorn Chandnasaro ธรากร จันทนะสาโร dharakorn@swu.ac.th dharakorn@swu.ac.th |
Keywords: | ทักษะการทำงาน,จรณทักษะ,ชุดกิจกรรมคัฟเวอร์แดนซ์,การเต้นคัฟเวอร์แดนซ์,นาฏศิลป์สากล Work skills Soft skills Cover Dance Cover dance activity set Western dance |
Issue Date: | 18 |
Publisher: | Srinakharinwirot University |
Abstract: | This research aimed to: (1) develop a cover dance activity program designed to enhance Too many words, enhance is enough. Soft skills among final-year undergraduate students in preparation for entering the professional workforce as new graduates and (2) evaluate the pre- and post-participation outcomes of the cover dance activities on on soft skill development among among this target group. The sample consisted of 35 final-year undergraduate students from a university in Bangkok who volunteered to participate. These students had an average soft skills assessment scores equal to or below 2.50, based on a 31-item soft skills test. The research instruments included: (1) a 31-item pre- and post-test soft skills assessment, which measured teamwork effectiveness and planning and work methodology and (2) a 15-session activity program titled “Cover Dance for 2 Soft Skills”. The program was developed by integrating concepts and theories from cover dance and international performing arts to enhance teamwork effectiveness, planning and work methodology skills. The results revealed that the mean score for teamwork effectiveness before participating in the activities was 1.86 (SD = 0.19), and after participation, the mean score increased to 4.06 (SD = 0.13). Regarding planning and ways of working, the pre-activity mean score was 1.78 (SD = 0.21), which increased to 4.14 (SD = 0.16) post-activity. Comparison of pre- and post-activity mean scores indicated statistically significant improvement at the .05 level in both soft skill domains: teamwork effectiveness, planning and ways of working. งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์คือ 1. เพื่อพัฒนาชุดกิจกรรมคัฟเวอร์แดนซ์ สำหรับการพัฒนาและเสริมศักยภาพด้านจรณทักษะ (Soft Skills) สำหรับนิสิตที่กำลังศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีสุดท้าย เพื่อเตรียมความพร้อมเข้าสู่วัยทำงานช่วงต้น 2. เพื่อประเมินผลก่อนและหลังการเข้าร่วมกิจกรรมคัฟเวอร์แดนซ์ สำหรับการพัฒนาและเสริมศักยภาพด้านจรณทักษะ (Soft Skills) สำหรับนิสิตที่กำลังศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีสุดท้าย เพื่อเตรียมความพร้อมเข้าสู่วัยทำงานช่วงต้น ในส่วนของกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ คือ นิสิตที่กำลังศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีสุดท้าย จำนวน 35 คน โดยมาจากกลุ่มอาสาสมัครจากมหาวิทยาลัยในจังหวัดกรุงเทพมหานครที่มีค่าคะแนนเฉลี่ยทักษะทางด้านจรณทักษะต่ำกว่าหรือเท่ากับ 2.50 จากการทำแบบทดสอบวัดทักษะจรณทักษะจำนวน 31 ข้อ เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัย ได้แก่ 1) แบบทดสอบวัดทักษะจรณทักษะ (Soft Skills) ก่อนและหลังเข้าร่วมกิจกรรมทั้งหมด 31 ข้อ โดยวัดทักษะจรณทักษะการทำงานเป็นทีม (Teamwork Effectiveness) และทักษะการวางแผนและวิธีการทำงาน (Planning and Ways of working) และ 2) ชุดกิจกรรมคัฟเวอ์แดนช์ ที่มีชื่อว่า “Cover Dance for 2 Soft Skills” มีทั้งหมด 15 ครั้ง โดยนำแนวคิด ทฤษฎีด้านการเต้นคัฟเวอร์แดนซ์และด้านนาฏศิลป์สากลที่นำมาบูรณาการร่วมกับการพัฒนาทักษะจรณทักษะการทำงานเป็นทีม (Teamwork Effectiveness) และทักษะการวางแผนและวิธีการทำงาน (Planning and Ways of working) มาพัฒนาเป็นชุดกิจกรรมที่ใช้เป็นเครื่องมือในงานวิจัยครั้งนี้โดยผลการเปรียบเทียบระดับจรณทักษะทางด้านทักษะการทำงานเป็นทีม แสดงให้เห็นว่า จากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 35 คน ก่อนการเข้าร่วมกิจกรรม มีค่าเฉลี่ยผลการวัดระดับจรณทักษะการทำงานเป็นทีม เท่ากับ 1.86 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เท่ากับ 0.19 และหลังเข้าร่วมกิจกรรม มีค่าเฉลี่ยผลการวัดระดับจรณทักษะการทำงานเป็นทีม เท่ากับ 4.06 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เท่ากับ 0.13 และผลการเปรียบเทียบระดับจรณทักษะทางด้านทักษะการวางแผนและวิธีการทำงาน แสดงให้เห็นว่า จากกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 35 คน ก่อนการเข้าร่วมกิจกรรม มีค่าเฉลี่ยผลการวัดระดับจรณทักษะการวางแผนและวิธีการทำงาน เท่ากับ 1.78 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เท่ากับ 0.21 และหลังเข้าร่วมกิจกรรม มีค่าเฉลี่ยผลการวัดระดับจรณทักษะการวางแผนและวิธีการทำงาน เท่ากับ 4.14 ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เท่ากับ 0.16 เมื่อเปรียบเทียบค่าคะแนนเฉลี่ยระดับจรณทักษะการทำงานเป็นทีมและจรณทักษะการวางแผนและวิธีการทำงาน ก่อนเข้าร่วมและหลังเข้าร่วมชุดกิจกรรม “Cover Dance For 2 Soft Skills” พบว่าค่าคะแนนเฉลี่ยหลังการเข้าร่วมกิจกรรมสูงกว่าก่อนเข้าร่วมกิจกรรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
URI: | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3643 |
Appears in Collections: | Faculty of Fine Arts |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs641130366.pdf | 4.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.