Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3591
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorSANICHA INTHARASEMAen
dc.contributorศนิชา อินทรเสมาth
dc.contributor.advisorKittichai Suthasinobolen
dc.contributor.advisorกิตติชัย สุธาสิโนบลth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T09:51:28Z-
dc.date.available2025-08-25T09:51:28Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3591-
dc.description.abstractThis study aimed to: 1) examine the structure, components, and operational characteristics of the educational ecosystem for developing a global mindset among learners in basic education, and 2) develop a model of the educational ecosystem that fosters such a mindset. The research employed a qualitative methodology with a two-phase design. In the first phase, in-depth interviews were conducted with eight key informants. In the second phase, data were collected through a focus group discussion with fourteen purposively selected participants. The research instrument was a semi-structured interview protocol. Data were analyzed using content analysis and coding with the ATLAS.ti program. Data credibility was ensured through triangulation. The findings revealed that: 1) The structure of the educational ecosystem consists of two key domains: internal factors and external factors. 2) The ecosystem comprises five essential components: (1) role-bearing individuals, (2) policymakers, (3) school curriculum, (4) resources, and (5) teacher professional development. These components function interdependently across five operational characteristics: (1) mutual interdependence, (2) shared goals, (3) interconnectedness, (4) adaptability to change, and (5) communication across components. The body of knowledge derived from this research can serve as a guideline for educational organizations and personnel at all levels in designing and developing educational ecosystems. Such systems aim to cultivate a global mindset among basic education learners, enabling them to respond effectively to the dynamic changes of globalization and to embrace the identity of global citizenship.en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาโครงสร้าง ส่วนประกอบ และลักษณะการทำงานของระบบนิเวศทางการศึกษาในการพัฒนากรอบแนวคิดแบบสากลของผู้เรียนในระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน และ 2) พัฒนาโมเดลระบบนิเวศทางการศึกษาสำหรับการพัฒนากรอบแนวคิดแบบสากลของผู้เรียนในระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยใช้ระเบียบวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ออกแบบการวิจัยเป็นสองระยะ ได้แก่ ระยะแรกเป็นการสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ให้ข้อมูลหลักจำนวน 8 คน และระยะที่สองเป็นการสนทนากลุ่ม (Focus Group Discussion) กับผู้ให้ข้อมูลแบบเจาะจง (Purposive Sampling) จำนวน 14 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีวิเคราะห์เนื้อหาและการเข้ารหัสด้วยโปรแกรม ATLAS.ti พร้อมตรวจสอบความน่าเชื่อถือของข้อมูลด้วยวิธีการตรวจสอบแบบสามเส้า (Triangulation) ผลการวิจัยพบว่า 1) โครงสร้างของระบบนิเวศทางการศึกษาแบ่งออกเป็น 2 ส่วน คือ ปัจจัยภายในและปัจจัยภายนอก และ 2) ระบบนิเวศทางการศึกษาประกอบด้วย 5 ส่วนสำคัญ ได้แก่ (1) บุคคลผู้มีบทบาท (2) ผู้กำหนดนโยบาย (3) หลักสูตรสถานศึกษา (4) ทรัพยากร และ (5) การพัฒนาวิชาชีพครู โดยแต่ละส่วนมีลักษณะการทำงานร่วมกัน 5 ลักษณะ ได้แก่ (1) การพึ่งพาอาศัยกัน (2) การแบ่งปันเป้าหมายร่วมกัน (3) การเชื่อมโยงซึ่งกันและกัน (4) การปรับตัวต่อการเปลี่ยนแปลง และ (5) การสื่อสารระหว่างองค์ประกอบ องค์ความรู้จากการวิจัยนี้สามารถเป็นแนวทางในการสร้างและพัฒนาระบบนิเวศทางการศึกษาสำหรับหน่วยงานและบุคลากรทางการศึกษาทุกระดับ เพื่อส่งเสริมกรอบแนวคิดแบบสากลให้แก่ผู้เรียนในระดับการศึกษาขั้นพื้นฐาน ให้มีความพร้อมต่อการเปลี่ยนแปลงในยุคโลกาภิวัตน์ และมีกรอบแนวคิดของพลเมืองโลกth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectระบบนิเวศทางการศึกษาth
dc.subjectกรอบแนวคิดแบบสากลth
dc.subjectการศึกษาขั้นพื้นฐานth
dc.subjectEducational Ecosystemen
dc.subjectGlobal Mindseten
dc.subjectBasic Education Schoolen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers at basic levelsen
dc.titleTHE EDUCATIONAL ECOSYSTEM FOR DEVELOPING A GLOBAL MINDSET AMONG LEARNERS AT BASIC EDUCATION SCHOOLSen
dc.titleระบบนิเวศทางการศึกษาเพื่อพัฒนากรอบแนวคิดแบบสากลของผู้เรียนในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานth
dc.typeDissertationen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorKittichai Suthasinobolen
dc.contributor.coadvisorกิตติชัย สุธาสิโนบลth
dc.contributor.emailadvisorkittichai@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorkittichai@swu.ac.th
dc.description.degreenameDOCTOR OF EDUCATION (Ed.D.)en
dc.description.degreenameการศึกษาดุษฎีบัณฑิต (กศ.ด.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651170136.pdf10.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.