Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3534
Title: EFFECTS OF A FIVE-STEP PHYSICAL EDUCATION LEARNING APPROACH COMBINED WITH THE THINK PAIR SHARE ON ANALYTICAL THINKING AND COMBAT SKILLS IN SELF-DEFENSE MARTIAL ARTS AMONG HIGH SCHOOL STUDENTS
ผลของการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบ 5 ขั้นตอน ร่วมกับเทคนิคการสอนแบบเพื่อนคู่คิดที่มีต่อทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์และทักษะการต่อสู้ในวิชาศิลปะการต่อสู้ป้องกันตัวของผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย
Authors: CHAISUK JETTANASEN
ชัยศึก เจตนาเสน
Phanu Kusolwong
ภาณุ กุศลวงศ์
Srinakharinwirot University
Phanu Kusolwong
ภาณุ กุศลวงศ์
phanu@swu.ac.th
phanu@swu.ac.th
Keywords: ทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์; ทักษะการต่อสู้ป้องกันตัว; เทคนิคการสอนแบบเพื่อนคู่คิด
Analytical Thinking Skills; Self-Defense Skills; Think Pair Share Technique
Issue Date:  18
Publisher: Srinakharinwirot University
Abstract: This quasi-experimental research aimed to: (1) study the 5-step physical education learning management model combined with the Think Pair Share technique, (2) compare analytical thinking skills and self-defense combat skills before and after instruction, and (3) compare analytical thinking skills and self-defense combat skills after instruction between the low-skill group and mixed-skill group that received the 5-step physical education learning management model combined with the Think Pair Share  technique. This research was a quasi-experimental design. The sample consisted of Grade 11 students from Potisarnpittayakorn School under the Secondary Educational Service Area Office Bangkok 1, selected through purposive sampling. The participants were categorized into a low-skill group (n=27) and a mixed-skill group (n=21), totaling 48 students. The experimental instrument was a lesson plan based on  the 5-step physical education learning management model combined with the Think Pair Share technique. Data collection instruments included: 1) an analytical thinking skills test, and (2) a self-defense combat skills test. Statistical analyses included percentage, mean, standard deviation, Dependent Sample t-test, and One-Way ANCOVA. The findings revealed that post-instruction analytical thinking skills and self-defense combat skills were significantly higher than pre-instruction at the .05 level for both groups. Meanwhile, post-instruction, the mixed-skill group showed significantly greater improvement in both skills compared to the low-skill group at the .05 level across multiple components.
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบ 5 ขั้นตอน ร่วมกับเทคนิคการสอนแบบเพื่อนคู่คิด 2) เปรียบเทียบทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์และทักษะการต่อสู้ป้องกันตัว  ก่อนและหลังเรียน และ 3) เปรียบเทียบทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์และทักษะการต่อสู้ป้องกันตัว หลังเรียนระหว่างกลุ่มทักษะอ่อนและกลุ่มคละทักษะ ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบ 5 ขั้นตอน ร่วมกับเทคนิคการสอนแบบเพื่อนคู่คิด การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้เรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนโพธิสารพิทยากร สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่มัธยมศึกษากรุงเทพมหานครเขต 1 ใช้วิธีเลือกแบบเจาะจง จำแนกเป็นกลุ่มทักษะอ่อน 27 คน และกลุ่มคละทักษะ 21 คน รวม 48 คน เครื่องมือในการทดลอง ได้แก่แผนการจัดการเรียนรู้พลศึกษาแบบ 5 ขั้นตอน ร่วมกับเทคนิคการสอนแบบเพื่อนคู่คิด เครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วย 1) แบบทดสอบทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์ 2) แบบทดสอบทักษะการต่อสู้ป้องกันตัว สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Dependent Sample t-test และ One Way ANCOVA ผลการวิจัย พบว่าหลังเรียน ทักษะการคิดเชิงวิเคราะห์และทักษะการต่อสู่ป้องกันตัว  สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ทั้งสองกลุ่ม ในขณะที่หลังเรียน กลุ่มคละทักษะมีพัฒนาการทั้งสองทักษะสูงกว่ากลุ่มทักษะอ่อนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ในหลายองค์ประกอบ
URI: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3534
Appears in Collections:Faculty of Physical Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs661160201.pdf10.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.