Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3483
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorKUNTANIKA UBONKANen
dc.contributorกุลธนิกา อุบลกาญจน์th
dc.contributor.advisorSiwapon Chompupunen
dc.contributor.advisorศิวพล ชมภูพันธุ์th
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T07:26:50Z-
dc.date.available2025-08-25T07:26:50Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3483-
dc.description.abstractThis independent study aimed to analyze and discuss the role of the anime Haikyuu!! as a form of cultural media that promotes the image of Japan. It examineed Haikyuu!! from the perspective of how it reflects "Japaneseness" and the impact of the anime's popularity on the country's global image. The analysis adopts the concept of nation branding in international relations as a theoretical framework and reviews relevant literature. The study finds that Haikyuu!! serves as an important tool in building Japan’s national brand through its portrayal of student life dedicated to sports, its depiction of beautiful aspects of Japanese culture, and its seamless connection to real-world locations. These elements embed an image of Japan in terms of culture, sports, places, lifestyle, and noble values, demonstrating how anime can be transformed into a “brand” that plays a strategic role in promoting the country’s image. This branding is achieved through collaboration among the government, local authorities, and the private sector—ranging from product design and tourism campaigns to the use of characters as mediums for communicating Japan’s image internationally.en
dc.description.abstractการศึกษาอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์และอภิปรายบทบาทของอนิเมะเรื่อง Haikyuu!! ในฐานะสื่อวัฒนธรรมที่ส่งเสริม ภาพลักษณ์ของประเทศญี่ปุ่น โดยศึกษาตั้งแต่มุมมองของ Haikyuu!! ที่สะท้อนความเป็นญี่ปุ่นไปจนถึงผลกระทบจากความนิยมของอนิเมะต่อประเทศ การวิเคราะห์นี้ใช้แนวคิด Nation Branding ในความสัมพันธ์ระหว่างประเทศเป็นกรอบแนวคิด และศึกษาจากเอกสารที่เกี่ยวข้อง ผลการศึกษาพบว่า Haikyuu!! ทำหน้าที่เป็นเครื่องมือสำคัญในการสร้างแบรนด์ประเทศญี่ปุ่นผ่านการนำเสนอภาพชีวิตนักเรียนที่มุ่งมั่นในกีฬา การใช้ชีวิตในวัฒนธรรมญี่ปุ่นที่สวยงาม และการผูกโยงเรื่องราวเข้ากับสถานที่จริงได้อย่างแนบเนียน สิ่งเหล่านี้ได้แฝงภาพลักษณ์ของญี่ปุ่นในด้าน วัฒนธรรม การกีฬา สถานที่ วิถีชีวิต และค่านิยมที่ดีงาม จนแสดงให้เห็นว่าอนิเมะสามารถถูกแปลงสถานะเป็น "แบรนด์" ที่มีบทบาทเชิงยุทธศาสตร์ในการสร้างแบรนด์ประเทศได้อย่างแท้จริง โดยอาศัยความร่วมมือระหว่างภาครัฐ ท้องถิ่น และภาคธุรกิจ ตั้งแต่การออกแบบสินค้า แคมเปญท่องเที่ยว ไปจนถึงการใช้ตัวละครเป็นสื่อกลางในการสื่อสารภาพลักษณ์ของญี่ปุ่นในระดับนานาชาติth
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectไฮคิว!!th
dc.subjectแบรนด์แห่งชาติth
dc.subjectภาพลักษณ์th
dc.subjectอนิเมะth
dc.subjectญี่ปุ่นth
dc.subjectHaikyuu!!en
dc.subjectNation Brandingen
dc.subjectImageen
dc.subjectAnimeen
dc.subjectJapanen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationArts, entertainment and recreationen
dc.subject.classificationPolitical science and civicsen
dc.titleHAIKYUU!! AS A NATION BRANDING IN JAPANen
dc.titleไฮคิว!!ในฐานะเนชั่นแบรนดิ้งของญี่ปุ่นth
dc.typeIndependent Studyen
dc.typeการค้นคว้าอิสระth
dc.contributor.coadvisorSiwapon Chompupunen
dc.contributor.coadvisorศิวพล ชมภูพันธุ์th
dc.contributor.emailadvisorsiwapon@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisorsiwapon@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF POLITICAL SCIENCE (M.Pol.Sc.)en
dc.description.degreenameรัฐศาสตรมหาบัณฑิต (ร.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs671160619.pdf3.91 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.