Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3468
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | WEERAPATH KETWONG | en |
dc.contributor | วีรภัทร เกตุวงษ์ | th |
dc.contributor.advisor | Sipim Sornbanlang | en |
dc.contributor.advisor | ศิพิมพ์ ศรบัลลังก์ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-08-25T07:26:49Z | - |
dc.date.available | 2025-08-25T07:26:49Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 18/7/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3468 | - |
dc.description.abstract | The China–Laos Railway Project is part of China’s Belt and Road Initiative (BRI), aiming to connect Southeast Asia with other continents. This project offers Thailand opportunities in transportation and distribution. The railway has brought both geographical and economic impacts. On the positive side, it enables Thailand to export goods to China more efficiently, benefiting its economy. This study explores the economic advantages Thailand gained from this export route and examines Thai–Chinese cooperation under the project. The research is qualitative, using documentary sources in both Thai and foreign languages. The study focuses on southern Yunnan in China and northeastern Thailand along the railway route during 2021–2024. Findings show that the railway facilitates goods distribution to China, especially to Yunnan, reducing transport costs and time. This has increased tourism income in northeastern Thailand and supported regional development. The project also enhances international cooperation, including the Second Thai–Lao Friendship Bridge. It aligns with the trilateral development strategy among Thailand, Laos, and China. Additionally, the Thai railway system is being developed to link with the China–Laos Railway through bilateral cooperation. | en |
dc.description.abstract | โครงการรถไฟฟ้าจีน-ลาว เป็นส่วนหนึ่งของโครงการข้อริเริ่มและแถบเส้นทาง(Belt and Road Initiative – BRI) ของประเทศจีนที่สามารถเชื่อมต่อภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้กับทวีปต่างๆ ได้ ทำให้ประเทศไทยมองเห็นโอกาสในการขนส่งและการจายสินค้าจากโครงการนี้ ซึ่งโครงการรถไฟฟ้าจีน-ลาว ทำให้เกิดผลกระทบด้านบวกและด้านลบทั้งในด้านภูมิศาสตร์และทางเศรษฐกิจ จากผลกระทบด้านบวกทำให้เกิดโอกาสทางเศรษฐกิจที่ประเทศไทยส่งสินค้าไปยังประเทศจีนผ่านโครงการรถไฟฟ้าความเร็วสูงจีน-ลาว มีส่วนช่วยให้ประเทศไทยได้รับผลประโยชน์ทางด้านเศรษฐกิจอย่างไร อีกทั้งยังศึกษาผลที่เกิดขึ้นจากการส่งออกสินค้าไปยังประเทศจีนผ่านทางรถไฟฟ้าจีน-ลาวและความร่วมมือทางเศรษฐกิจระหว่างไทย-จีน ผ่านโครงการรถไฟฟ้าจีน-ลาว ในการศึกษาค้นคว้าครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้การวิจัยเอกสาร (documentary research) เป็นวิธีการหลักทั้งภาษาไทยและภาษาต่างประเทศโดยมีขอบเขตการวิจัยในพื้นที่มณฑลจีนยูนนานตอนใต้เป็นแหล่งเศรษฐกิจขนาดใหญ่และภาคตะวันออกเฉียงเหนือของไทยตามเส้นทางรถไฟฟ้าจีน-ลาว ซึ่งการศึกษาจะอยู่ในช่วงช่วงเวลาปี 2564-2567 เป็นช่วงที่รถไฟฟ้าจีน-ลาวเปิดให้บริการ ผลการศึกษาพบว่าโครงการรถไฟฟ้าจีน-ลาว เป็นประโยชน์ต่อเศรษฐกิจไทยในการกระจายสินค้าไปยังจีนโดยเฉพาะอย่างยิ่งในพื้นที่มณฑลจีนยูนนานตอนใต้ซึ่งในการขนส่งช่วยลดต้นทุนการขนส่งและระยะเวลา เกิดการสร้างรายได้ในด้านการท่องเที่ยวทางภาคตะวันออกเฉียงเหนือและการพัฒนาพื้นที่ของไทยที่มีพื้นที่ใกล้กับรถไฟฟ้าจีน-ลาว อีกทั้งยังก่อให้เกิดความร่วมมือทางเศรษฐกิจระหว่างประเทศในการสร้างสะพานมิตรภาพไทย-ลาว แห่งที่ 2 ตามข้อตกลงตามแผนยุทธศาสตร์การพัฒนาโครงการพื้นฐานทั้ง 3 ฝ่าย ไทย – ลาว – จีน และการก่อสร้างรถไฟฟ้าไทยที่เชื่อมต่อรถไฟฟ้าจีน-ลาว ในความร่วมมือระหว่างรัฐบาลไทยกับจีน | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | รถไฟฟ้าจีน-ลาว | th |
dc.subject | การส่งออกสินค้า | th |
dc.subject | เศรษฐกิจ | th |
dc.subject | ผลกระทบ | th |
dc.subject | ผลประโยชน์ทางเศรษฐกิจ | th |
dc.subject | China-Laos Railway | en |
dc.subject | Export of goods | en |
dc.subject | Economic | en |
dc.subject | Impacts | en |
dc.subject | Economic benefits | en |
dc.subject.classification | Economics | en |
dc.subject.classification | Transportation and storage | en |
dc.title | CHINA - LAOS RAILWAY : THE IMPACT ON THAI EXPORT | en |
dc.title | รถไฟฟ้าจีน-ลาว : ผลกระทบต่อการส่งออกสินค้าของไทย | th |
dc.type | Independent Study | en |
dc.type | การค้นคว้าอิสระ | th |
dc.contributor.coadvisor | Sipim Sornbanlang | en |
dc.contributor.coadvisor | ศิพิมพ์ ศรบัลลังก์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | sipim@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | sipim@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF POLITICAL SCIENCE (M.Pol.Sc.) | en |
dc.description.degreename | รัฐศาสตรมหาบัณฑิต (ร.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Social Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs661160547.pdf | 1.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.