Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3432
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | KIRATI KETRATTANAMALEE | en |
dc.contributor | กีรติ เกตุรัตนมาลี | th |
dc.contributor.advisor | Supanut Pana | en |
dc.contributor.advisor | ศุภณัฐ พานา | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-08-25T07:26:45Z | - |
dc.date.available | 2025-08-25T07:26:45Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 18/7/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3432 | - |
dc.description.abstract | This research aimed to: (1) develop a history instructional unit based on challenge-based learning to promote historical thinking skills; and (2) compare students’ historical thinking skills before and after participating in challenge-based learning activities. The study employed a developmental research design. The sample consisted of 30 Grade 9 students in the 2024 academic year, selected through purposive sampling. The research was conducted in two phases: Phase 1 involved the development of the history instructional unit using the challenge-based learning approach to enhance historical thinking skills; Phase 2 focused on comparing students’ historical thinking skills before and after instruction. The research instruments included a challenge-based learning lesson plan, two parallel sets of historical thinking skills tests—pre-test (Set 1) and post-test (Set 2)—and a historical thinking skills evaluation form. The data were analyzed using content analysis, along with statistical methods including means, standard deviation, and a dependent t-test. The findings revealed that: 1) the development of the instructional unit consisted of learning principles, instructional design guidelines, and five key stages: (1) Big Idea, (2) Essential Questions, (3) The Challenge, (4) Solution, and (5) Assessment, along with the measurement and evaluation of historical thinking skills; and 2) students who participated in the challenge-based learning unit showed a statistically significant improvement in their historical thinking skills at the .05 level, indicating the effectiveness of the approach. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาหน่วยการเรียนรู้รายวิชาประวัติศาสตร์ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทายเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์และ 2) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ก่อนและหลังการจัดการเรียนการรู้ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทาย เป็นการวิจัยเชิงพัฒนา โดยมีกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 30 คน ในปีการศึกษา 2567 ซึ่งผู้วิจัยใช้วิธีการเลือกแบบเจาะจง โดยมีขั้นตอนการวิจัย 2 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นตอนที่ 1 การพัฒนาหน่วยการเรียนรู้รายวิชาประวัติศาสตร์ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทายเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ และขั้นตอนที่ 2 การเปรียบเทียบทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ก่อนและหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทาย มีเครื่องมือที่ใช้วัดและประเมินผลประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทาย แบบทดสอบคู่ขนานวัดทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ ชุดที่ 1 (ก่อนเรียน) และชุดที่ 2 (หลังเรียน) และแบบประเมินแบบวัดทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ จากนั้นนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์โดยการวิเคราะห์เนื้อหา และเปรียบเทียบทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ของนักเรียนก่อนและหลังการทดลองโดยใช้ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test dependent ผลการวิจัยพบว่า 1) การพัฒนาหน่วยการเรียนรู้รายวิชาประวัติศาสตร์ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทายเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ ประกอบด้วยหลักการของการเรียนรู้ แนวทางในการพัฒนาหน่วยการเรียนรู้ และขั้นตอนของการพัฒนาหน่วยการเรียนรู้ 5 ขั้นตอน ได้แก่ (1) ความคิดจุดประกาย (2) คำถามที่จำเป็น (3) ความท้าทาย (4) การแก้ปัญหา (5) การประเมินผล ตลอดจนการวัดและประเมินผลทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ 2) นักเรียนที่เรียนด้วยแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทายมีทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์หลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ซึ่งแสดงให้เห็นถึงทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ของนักเรียนที่เป็นไปในทางที่ดีขึ้น | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | ทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ | th |
dc.subject | การเรียนรู้บนความท้าทาย | th |
dc.subject | การพัฒนาหน่วยการเรียนรู้รายวิชาประวัติศาสตร์ | th |
dc.subject | Historical Thinking Skills | en |
dc.subject | Challenge-Based Learning | en |
dc.subject | History Instructional Unit Development | en |
dc.subject.classification | Social Sciences | en |
dc.subject.classification | Education | en |
dc.subject.classification | Education science | en |
dc.title | DEVELOPMENT OF A HISTORY INSTRUCTIONAL UNIT BASED ON CHALLENGE-BASED LEARNING TO PROMOTE HISTORICAL THINKING SKILLS | en |
dc.title | การพัฒนาหน่วยการเรียนรู้รายวิชาประวัติศาสตร์ตามแนวคิดการเรียนรู้บนความท้าทายเพื่อส่งเสริมทักษะการคิดทางประวัติศาสตร์ | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Supanut Pana | en |
dc.contributor.coadvisor | ศุภณัฐ พานา | th |
dc.contributor.emailadvisor | supanut@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | supanut@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Social Sciences |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs632130015.pdf | 5.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.