Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3426
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorTHARIT THONGKONen
dc.contributorธฤต ทองก้อนth
dc.contributor.advisorAnchalee Srikolchanen
dc.contributor.advisorอัญชลี ศรีกลชาญth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-08-25T07:26:44Z-
dc.date.available2025-08-25T07:26:44Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued18/7/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3426-
dc.description.abstractThis study aimed to: (1) develop learning activities using the SWOT technique to enhance decision-making ability in social studies; (2) investigate students’ decision-making ability after participating in learning activities using the SWOT technique, and (3) compare students’ decision-making ability before and after the implementation of these activities. The sample consisted of 40 eleventh-grade students from Samut Prakan School in the first semester of the 2024 academic year. The participants were selected from a population of 15 classrooms using cluster sampling, with one classroom randomly chosen as the sampling unit. The research instruments included four instructional units totaling 16 hours, and a decision-making ability test consisting of short-answer questions, evaluated using a rubric designed to assess decision-making performance. The study employed a one-group pretest-posttest design. The data were analyzed using the mean, standard deviation, one-sample t-test, and dependent t-test. The findings revealed that: (1) The SWOT-based learning activities to enhance decision-making ability consisted of four key steps: step 1 situation analysis, step 2 alternative design, step 3 evaluation of alternatives, and step 4 decision-making. The assessment process was aligned with the expected learning outcomes related to decision-making skills. (2) the students' post-test decision-making scores were significantly higher than the 80% benchmark at the .01 level, and (3) the comparison of pre-test and post-test scores indicated that students' decision-making ability significantly improved after participating in the SWOT-based learning activities at the .01 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อพัฒนากิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOT เพื่อพัฒนาความสามารถในการตัดสินใจในรายวิชาสังคมศึกษา (2) เพื่อศึกษาความสามารถในการตัดสินใจของนักเรียนหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOT (3) เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการตัดสินใจของนักเรียนก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOT กลุ่มตัวอย่าง ที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนสมุทรปราการ ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2567 จากประชากร 15 ห้องเรียน ซึ่งได้มาด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งกลุ่ม (Cluster Sampling) โดยมีหน่วยการสุ่มเป็นห้องเรียน 1 ห้องเรียน จำนวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ 4 หน่วยการเรียนรู้ จำนวน 16 ชั่วโมง และแบบวัดความสามารถในการตัดสินใจ มีลักษณะการตอบเป็นแบบเขียนตอบสั้น โดยมีเกณฑ์การให้คะแนนความสามารถในการตัดสินใจ  แบบแผนการทดลองใช้แผนการวิจัยแบบศึกษากลุ่มเดียว วัดผลก่อนและหลังการทดลอง (One group pretest-posttest design) สถิติที่ใช้ในวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย  ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน  การทดสอบค่าที แบบ one sample และ t - test dependent ผลการวิจัย พบว่า (1) กิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOT เพื่อพัฒนาความสามารถในการตัดสินใจ มี 4 ขั้นตอน ได้แก่ ขั้นที่ 1 วิเคราะห์สถานการณ์ ขั้นที่ 2 ออกแบบทางเลือก ขั้นที่ 3 พิจารณาทางเลือก และขั้นที่ 4 การตัดสินใจเลือกทางเลือก โดยมีการวัดประเมินซึ่งกำหนดผลลัพธ์การเรียนรู้ที่คาดหวังตามความสามารถในการตัดสินใจ (2) ผลการศึกษาความสามารถในการตัดสินใจของนักเรียนหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOT หลังเรียนเปรียบเทียบกับเกณฑ์ร้อยละ 80 คะแนนหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (3) ผลการเปรียบเทียบคะแนนความสามารถในการตัดสินใจของนักเรียนก่อนและหลังการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOT พบว่า คะแนนของความสามารถในการตัดสินใจโดยใช้เทคนิค SWOT หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ.01th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOTth
dc.subjectความสามารถในการตัดสินใจth
dc.subjectสังคมศึกษาth
dc.subjectLearning Activities with SWOT Techniqueen
dc.subjectDecision-Making Abilityen
dc.subjectSocial studiesen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.subject.classificationTraining for teachers at basic levelsen
dc.titleA STUDY OF LEARNING MANAGEMENT WITH SWOT TECHNIQUETO DEVELOP DECISION-MAKING ABILITIES IN SOCIAL STUDIESen
dc.titleการศึกษาการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค SWOTเพื่อพัฒนาความสามารถในการตัดสินใจในรายวิชาสังคมศึกษาth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorAnchalee Srikolchanen
dc.contributor.coadvisorอัญชลี ศรีกลชาญth
dc.contributor.emailadvisoranchaleesu@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisoranchaleesu@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Social Sciences

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs631130381.pdf16.82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.