Please use this identifier to cite or link to this item:
http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3242
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor | CHANON BUTPUM | en |
dc.contributor | ชานนท์ บุตรพุ่ม | th |
dc.contributor.advisor | Porawan Pattayanon | en |
dc.contributor.advisor | ปรวัน แพทยานนท์ | th |
dc.contributor.other | Srinakharinwirot University | en |
dc.date.accessioned | 2025-06-24T15:00:03Z | - |
dc.date.available | 2025-06-24T15:00:03Z | - |
dc.date.created | 2025 | |
dc.date.issued | 17/1/2025 | |
dc.identifier.uri | http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3242 | - |
dc.description.abstract | This research has the objective to develop creative drama learning activities for simulating executive function skills in the self-control behavior of kindergarten students and to compare the results regarding executive function skills in the self-control behavior of kindergarten students after the pretest and posttest. The study occurred during the second semester of Srinakharinwirot University Demonstration School (Elementary) 2023 academic year with 30 third-year kindergarten students, both male and female, aged 5-6 and were the sample group. The participating students were selected based on the purposive sampling method are presented with three aspects of executive function skills in self-control behavior, which included concentration, emotional control and self-evaluation. The results were as follows: (1) 12 sets of creative drama learning activities for stimulating executive function skills in self-control behavior were developed and approved by specialized experts with the highest measure of Index of Item - Objective Congruence (IOC). The activities included plan 1-4, regarding concentration, plans 5-8 focusing on developing emotional control and plans 9-12 on self- evaluation; (2) the results of the tests conducted pre-and-post activities to compare indications of executive function skills in self-control behavior showed that the average scores of the pretests were lower than the results of the post-tests with a self-evaluation test using evaluation forms showing highest average score followed by the average score the concentration indication test and the self-control indication test, respectively. | en |
dc.description.abstract | การวิจัยการพัฒนาชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเองในเด็กปฐมวัย งานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานวิจัยแบบกึ่งทดลอง มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. พัฒนาชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเองในเด็กปฐมวัย 2. เพื่อเปรียบเทียบผลการใช้ชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์ เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเองในเด็กปฐมวัย ก่อนและหลังการทดลอง กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชายและหญิงที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้นอนุบาลปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 2 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ประสานมิตร (ฝ่ายประถม) จำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ ชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเอง และแบบประเมินพัฒนาการด้านการคิดเชิงบริหาร (EF) ในเด็กก่อนวัยเรียน (MU.EF-101) ของศูนย์ประสาทวิทยาศาสตร์ สถาบันชีววิทยาศาสตร์โมเลกุล ม.มหิดล ผลการวิจัยพบว่า 1) ชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเองในเด็กปฐมวัย ประกอบด้วย สื่ออุปกรณ์และแผนกิจกรรมจำนวน 12 ชุด โดยชุดกิจกรรมที่ 1 – 4 มุ่งพัฒนาด้านการใส่ใจจดจ่อ ชุดกิจกรรมที่ 5 – 8 มุ่งพัฒนาด้านการควบคุมอารมณ์ และชุดกิจกรรมที่ 9 – 12 มุ่งพัฒนาด้านการติดตามประเมินตนเอง โดยกิจกรรมการเรียนรู้ในแต่ละกิจกรรมประกอบด้วยทฤษฎีการจัดกิจกรรมละครสร้างสรรค์สำหรับเด็กปฐมวัย คือ การใช้ประสาทสัมผัสทั้ง 5 การใช้ความทรงจำ จินตนาการ ความคิดสร้างสรรค์ และการสวมบทบาทสมมติภายใต้สถานการณ์และกติกาที่ตกลงร่วมกัน และ 2) ผลการเปรียบเทียบการใช้ชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเองในเด็กปฐมวัย ก่อนและหลังการทดลอง พบว่า ผลการทดลองเปรียบเทียบตัวบ่งชี้ทักษะการคิดที่มีอิทธิพลต่อพฤติกรรมการยับยั้งชั่งใจ ก่อนและหลังการจัดกิจกรรมละครสร้างสรรค์ทั้ง 3 ด้าน มีระดับคะแนนเฉลี่ยก่อนจัดกิจกรรมต่ำกว่าหลังจัดกิจกรรม โดยจากการใช้แบบประเมินด้านการติดตามประเมินตนเอง ผลประเมินอยู่ในระดับสูงสุด รองลงมา ตัวบ่งชี้ปัญหาด้านการใส่ใจจดจ่อ และตัวบ่งชี้ปัญหาด้านการควบคุมอารมณ์ ตามลำดับ | th |
dc.language.iso | th | |
dc.publisher | Srinakharinwirot University | |
dc.rights | Srinakharinwirot University | |
dc.subject | ทักษะการคิด | th |
dc.subject | การควบคุมตนเอง | th |
dc.subject | ชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์ | th |
dc.subject | เด็กปฐมวัย | th |
dc.subject | Executive function skills | en |
dc.subject | Self-control behavior | en |
dc.subject | Set of creative drama learning activities | en |
dc.subject | Kindergarten students | en |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | en |
dc.subject.classification | Arts, entertainment and recreation | en |
dc.subject.classification | Fine arts | en |
dc.title | THE DEVELOPMENT OF CREATIVE DRAMA LEARNING ACTIVITIESFOR STIMULATING EXECUTIVE FUNCTION SKILL IN SELF CONTROL BEHAVIOROF KINDERGARTEN STUDENTS | en |
dc.title | การพัฒนาชุดกิจกรรมละครสร้างสรรค์เพื่อส่งเสริมทักษะการคิดที่มีผลต่อการควบคุมตนเองในเด็กปฐมวัย | th |
dc.type | Thesis | en |
dc.type | ปริญญานิพนธ์ | th |
dc.contributor.coadvisor | Porawan Pattayanon | en |
dc.contributor.coadvisor | ปรวัน แพทยานนท์ | th |
dc.contributor.emailadvisor | porawanp@swu.ac.th | |
dc.contributor.emailcoadvisor | porawanp@swu.ac.th | |
dc.description.degreename | MASTER OF EDUCATION (M.Ed.) | en |
dc.description.degreename | การศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.) | th |
dc.description.degreelevel | - | en |
dc.description.degreelevel | - | th |
dc.description.degreediscipline | en | |
dc.description.degreediscipline | th | |
Appears in Collections: | Faculty of Fine Arts |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gs631130413.pdf | 5.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.