Please use this identifier to cite or link to this item: http://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3227
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributorPORNPIMON CHAROENAKSORNKULen
dc.contributorพรพิมล เจริญอักษรกุลth
dc.contributor.advisorMonthira Jarupengen
dc.contributor.advisorมณฑิรา จารุเพ็งth
dc.contributor.otherSrinakharinwirot Universityen
dc.date.accessioned2025-06-24T14:58:04Z-
dc.date.available2025-06-24T14:58:04Z-
dc.date.created2025
dc.date.issued17/1/2025
dc.identifier.urihttp://ir-ithesis.swu.ac.th/dspace/handle/123456789/3227-
dc.description.abstractThis research aimed to (1) compare the empathy levels of upper primary school students before and after participating in guidance activities and (2) compare the empathy levels between an experimental group, which participated in the guidance activities, and a control group. The study utilized a quasi-experimental research design. The sample consisted of 20 Grade 6 students from a private school during the first semester of the 2024 academic year, selected through purposive sampling. The selection criteria required students to have an empathy score at or below the 50th percentile, be willing to participate in the study, and have parental consent. The students were randomly assigned into two groups: 10 in the experimental group and 10 in the control group. The research instruments included an empathy assessment for upper primary school students with a reliability coefficient of .90 and a set of guidance activities aimed at enhancing empathy, which had an instrument quality score of 1.00. Data were analyzed using mean, standard deviation, and t-tests. The results revealed that (1) the experimental group demonstrated a statistically significant increase in empathy levels after participating in the guidance activities at the .05 level, and (2) the experimental group’s post-intervention empathy scores were significantly higher than those of the control group at the .05 level.en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ (1) เปรียบเทียบความเห็นอกเห็นใจของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลายก่อนและหลังการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนว และ (2) เปรียบเทียบความเห็นอกเห็นใจของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลายระหว่างกลุ่มทดลองที่เข้าร่วมกิจกรรมแนะแนวและกลุ่มควบคุม การวิจัยนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2567 ของโรงเรียนเอกชนแห่งหนึ่งที่ได้มาจากการเลือกแบบเฉพาะเจาะจง เกณฑ์ในการคัดเลือกคือ นักเรียนมีคะแนนความเห็นอกเห็นใจตั้งแต่เปอร์เซ็นไทล์ที่ 50 ลงมา นักเรียนมีความสมัครใจเข้าร่วมการทดลอง และผู้ปกครองยินยอม มีจำนวนทั้งสิ้น 20 คน จากนั้นใช้วิธีสุ่มอย่างง่ายเพื่อเป็นกลุ่มทดลอง จำนวน 10 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 10 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบวัดความเห็นอกเห็นใจของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .90 และกิจกรรมแนะแนวเพื่อเสริมสร้างความเห็นอกเห็นใจของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลาย มีค่าคุณภาพของเครื่องมือเท่ากับ 1.00 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วย ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าที ผลการวิจัยพบว่า 1) นักเรียนกลุ่มทดลองหลังการเข้าร่วมกิจกรรมแนะแนว มีค่าเฉลี่ยความเห็นอกเห็นใจสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 และ 2) นักเรียนกลุ่มทดลองที่เข้าร่วมกิจกรรมแนะแนวเพื่อเสริมสร้างความเห็นอกเห็นใจมีค่าเฉลี่ยความเห็นอกเห็นใจสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05th
dc.language.isoth
dc.publisherSrinakharinwirot University
dc.rightsSrinakharinwirot University
dc.subjectความเห็นอกเห็นใจth
dc.subjectกิจกรรมแนะแนวth
dc.subjectนักเรียนประถมศึกษาตอนปลายth
dc.subjectEmpathyen
dc.subjectGuidance activitiesen
dc.subjectUpper primary school studentsen
dc.subject.classificationSocial Sciencesen
dc.subject.classificationEducationen
dc.titleTHE ENHANCEMENT OF EMPATHY AMONG UPPER PRIMARY SCHOOL STUDENTS THROUGH GUIDANCE ACTIVITIESen
dc.titleการเสริมสร้างความเห็นอกเห็นใจของนักเรียนประถมศึกษาตอนปลายโดยใช้กิจกรรมแนะแนวth
dc.typeThesisen
dc.typeปริญญานิพนธ์th
dc.contributor.coadvisorMonthira Jarupengen
dc.contributor.coadvisorมณฑิรา จารุเพ็งth
dc.contributor.emailadvisormonthira@swu.ac.th
dc.contributor.emailcoadvisormonthira@swu.ac.th
dc.description.degreenameMASTER OF EDUCATION (M.Ed.)en
dc.description.degreenameการศึกษามหาบัณฑิต (กศ.ม.)th
dc.description.degreelevel-en
dc.description.degreelevel-th
dc.description.degreedisciplineen
dc.description.degreedisciplineth
Appears in Collections:Faculty of Education

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gs651160131.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.